Ideageneraattori pyörähti taas
Länsi-Uusimaassa oli suunnilleen vuosi sitten huolestunut
kirjoitus Karja-
lohjan koulun uimarannan kunnosta. Rantatöyräällä olevien
mäntyjen
juuret olivat suureksi osaksi paljaana ja rankat sateet juoksuttivat
maa-
ainesta lisää hietikolle ja veteen saakka. Vuosien mittaan tilanne on
pa-
hentunut ja varmaan pahenee entisestään, kun sateista ei tänäkään ke-
sänä
näytä tulevan loppua.
Mielikuvani mukaan kunnassa on ollut työryhmä pohtimassa,
mitä uima-
rannalle pitäisi tehdä, mutta mitään ei ole kuulunut. Nyt kunnan väki
lienee vielä lomalla, mutta
ideageneraattorin pyörähdettyä päässäni eh-
dottaisin, että rantatöyrästä
myötäilemään rakennettaisiin kivipenger,
jonka taakse jäävät puiden juuret
voisi myös suojata maa-aineksella.
Kiviaidan ja veden väliin jäisi lähes kolme
metrin leveydeltä hiekkarantaa.
Kiviaita voisi olla kaareva, polveileva, muodostaen loivia
looseja. Jos ki-
vet olisivat pieniä, aita pitäisi vahvistaa betonilla. Muutoin
kivet päätyvät
lasten hiekkalinnojen vahvistukseksi. Nähdäkseni tuommoisia
40-senttisiä
kanttiinsa kiviä tarvittaisiin pari kerrosta ehkä 60 metrin
matkalle. Polvei-
levan muodon idea on jäänyt mieleeni Gaudin Parc Qüellista
Barcelonassa,
mutta vain muoto. Gaudin aidathan on päällystetty erivärisillä
mosaiikki-
palasilla. Pengerrysesimerkkejä löytyy toki lähempääkin, esimerkiksi
Mus-
tikkamaan uimaranta mäntyineen Helsingissä on suojattu juuri kiveyksellä.
Ja toisaalta, kiviaitojen rakentamisesta on näyttöä Karjalohjan harjun
rin-
teessä melkein joka tontilla. Eikä niitä kiviä ole hakattu muotoon, vaan
käytetty semmoisenaan. Sitä paitsi graniitti ja gneissi ovat kumpikin kau-
niita
kivilajeja.
Kysymys on myös siitä, saako kiveä ottaa ja mistä. Uuden
paloaseman ra-
kennustyömaalta näyttäisi löytyvän runsaasti ylimääräistä
maa-ainesta,
muun muassa juuri isoja kiviä. Joutaisiko sieltä kiviä ainakin
hyväksi aluksi,
vai onko niille suunniteltu muuta käyttöä? Kuljetus pitäisi
myös järjestää,
mutta ei millään isolla maansiirtokoneella eikä
kuorma-autollakaan. Nii-
den kulku harjun poikki on torjuttava kerta kaikkiaan,
nyt ja aina.
Ainakin yhdet portaat pitäisi rakentaa. Niiden pitäisi
tietysti olla kiinteät
ja tukevat. Ja sitten on tuhannen taalan kysymys:
löytyisikö talkooväkeä?
Vielä 1960-luvulle saakka oli tapana, että kirkonkylän
miehet rakensivat
talkoilla kunnan ”kivirantaan” aina alkukesästä laiturin.
Sitä käytettiin
venelaiturina, lapset kävivät pohjan terävistä kivistä
huolimatta siitä uimas-
sakin, mutta ennen kaikkea sitä käytettiin ahkerasti
matonpesuun ja pyyk-
kien huuhteluun. Siihen aikaan vielä äitien pyykkipadat
höyrysivät rannoilla.
Nyt on kaikenlainen pyykinpesu kielletty Puujärvessä
vesien säilymiseksi
puhtaana ja se on hieno asia. Talkoohenkeä on Karjalohjalta
löytynyt ihan
äskettäinkin: vanhan tiilitehtaan kunnostus on edennyt hyvän
loikan.
Uimarannasta vielä. Ei olisi pahitteeksi, jos rannassa olisi
myös hyppypont-
tooni tai vastaava, sekä jonkinlainen systeemi kenkien saamiseksi jalkaan
hiekattomina.
Venelaituria ei mielestäni tarvita, sen sijaan sellaisen voisi
rakentaa
kirkkojen luokse kunnan rantaan, vai tulisiko siitä liikaa liikennet.
tä lasi-
ja kivikirkkojen väliin? Veneilijöiden
ei tällöin tarvitsisi jättää ve-
nettään kummallekaan uimarannalle. - Mutta ensin
pengerrys koulun ran-
taan, mieluummin ennen kuin Karjalohja liitetään Lohjaan.
Luulenpa, et-
teivät ideageneraattorin kirskahdukset kuulu Lohjalle asti kovin
helposti.
KERTTU KERÄNEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti