Kesällä Helene Schjerfbeckin, kuuluisimman suomalaisen
taidemaalarin synty-
mästä tuli kuluneeksi 150 vuotta. Juhlavuoden näyttelyitä on
useita, muun
muassa Ateneumissa ja pysyvä näyttely Tammisaaren EKTA-museossa.
Schjerfbeckin lapsuus oli iloton vakavassa ja
raskasmielisessä pikkuvirkamies-
kodissa. Isä sairasti
tuberkuloosia ja äiti Olga os. Prinz (kotoisin Karjaloh-
jalta), oli köyhyyden uuvuttama. 4-vuotiaana Helene putosi portailta ja sai
elinikäisen lonkkavian. Hänestä tuli arka ja hiljainen lapsi. Mutta hän oli hyvä
jalta), oli köyhyyden uuvuttama. 4-vuotiaana Helene putosi portailta ja sai
elinikäisen lonkkavian. Hänestä tuli arka ja hiljainen lapsi. Mutta hän oli hyvä
piirtämään.
Kotiopettaja huomasi Helenen lahjakkuuden ja näytti tytön
töitä taiteilija
Adolf von Beckerille. Tämä ei voinut uskoa, että tyttö on
vasta 10-vuotias.
Helene pääsi 11-vuotiaana Taideyhdistyksen piirustuskouluun
valitsijoiden
tietämättä hänen ikäänsä, ja valmistui 14-vuotiaana. Suomessa
naisten tai-
deopiskelu oli ollut mahdollista vuodesta 1846.
deopiskelu oli ollut mahdollista vuodesta 1846.
Schjerfbeck vieroksui sankarillisia kansallisromanttisia
aiheita ja pyrki alusta
lähtien sisäistyneempään ilmaisuun. Niinpä johtava
taide-eliitti jätti hänet
syrjään. Varsinkin Akseli Gallen-Kallela moitti hänen
aiheitaan ja kehotti
Schjerfbeckiä piirustuskoulun aikaisine ystävineen, eli
Helene Westermarkia,
Maria Wiikiä, Venny Soldania ja Ada Thileniä lopettamaan taiteilun
ja teke-
mään maalle pulskia poikia. Maalarisiskot eivät siitä lannistuneet.
1880 Helene Schjerfbeck sai matka-apurahan Pariisiin.
Seurasi työskentelyä
St.Ivesissä Englannissa, Wienissä, Pietarissa ja
Italiassa. Palattuaan Suomeen
Schjerfbeck toimi runsaat 10 vuotta opettajana
entisessä opinahjossaan,
taideyhdistyksen piirustuskoulussa. Voi vain kuvitella
kuinka vaikeaa ja ras-
kasta Schjerfbeckille oli kavuta Ateneumin portaita…
Isän kuoltua 1901 äiti ja tytär muuttivat Hyvinkäälle.
Kotityöt uuvuttivat,
mutta äiti ei ymmärtänyt tyttären maalaamista eikä antanut
ottaa palveli-
jaa. Schjerfbeck unelmoi omasta huoneesta ja ikkunasta josta tulisi valoa.
Huonekysymys on tullut esiin muidenkin taiteilijoiden kohdalla. Tunnetuin
naisen oman huoneen ja oman rahan tarvetta perustellut kirjailija on Vir-
ginia Woolf. Aino Kallas hankki myös huoneen kodin ulkopuolelta voidak-
seen kirjoittaa.
jaa. Schjerfbeck unelmoi omasta huoneesta ja ikkunasta josta tulisi valoa.
Huonekysymys on tullut esiin muidenkin taiteilijoiden kohdalla. Tunnetuin
naisen oman huoneen ja oman rahan tarvetta perustellut kirjailija on Vir-
ginia Woolf. Aino Kallas hankki myös huoneen kodin ulkopuolelta voidak-
seen kirjoittaa.
Malleistakin oli pulaa, äiti oli ensimmäinen Hyvinkään ajan
malli, sittemmin
naapurit ja näiden lapset ja hyvin usein taiteilija itse.
Omakuvia tiedetään
olevan ainakin 18. Taidekauppias Gösta Stenman näki Helenen
lahjakkuuden
ja teki hänen kanssaan sopimuksen kuukausipalkasta, saaden vastineeksi
yksinoikeuden Schjerfbeckin töihin. Stenman järjesti Schjerfbeckin ainoan
yksityisnäyttelyn
Suomessa 1917. Seuraavat näyttelyt hän piti Tukholman
salongissaan vuosina 1937
ja 1942.
Myös ystävyys torniolaisen metsänhoitajan, Einar Reuterin
kanssa oli tärkeä.
Reuter maalasi itsekin ja kirjoitti runoja taiteilijanimellä
H. Ahtela. Schjerf-
beckin puolelta ystävyys muuttui vakavammaksi ja kun mies
kertoi kihlauk-
sesta toisen kanssa, taiteilijan sydän särkyi. Reuter keräsi
Schjerfbeckin tau-
luja, kirjoitti hänestä kolme elämäkertaa ja loi samalla
myytin yksinäisestä,
kärsivästä taiteilijasta. Tätä käsitystä varsinkin
Riitta Konttinen ja Rakel
Liehu torjuvat teoksissaan. Ulkomaisten lehtien,
runsaan kirjeenvaihtonsa
ja taiteilijaystävien avulla Schjerfbeck oli hyvin
perillä eurooppalaisista
suuntauksista.
Äidin kuoltua 1923 Helene muutti Tammisaareen. Viimeiset
vuotensa Schjerf-
beck vietti Ruotsissa ja kuoli 1946 kaivaten loppuun saakka
takaisin Suomeen.
Ruotsalainen tutkija Lena Holger, todellinen
Schjerfbeck-asiantuntija, on
sitä mieltä, että Schjerfbeck kuuluu maailman eturivin taiteilijoihin. Mark-
ku Valkosen mielestä ”Schjerfbeck on paljon parempi taiteilija kuin Akseli
Gallen-Kallela, jota moni suomalainen kuvittelee ylittämättömäksi mesta-
riksi.” Leena Ahtola-Moorhouse on sanonut, että ”Schjerfbeck oli aikaansa
edellä ja että vain harva mies yltää samalle tasolle. Hän on erittäin tärkeä
taiteilija teostensa maalauksellisuuden ja laatutason vuoksi…”
sitä mieltä, että Schjerfbeck kuuluu maailman eturivin taiteilijoihin. Mark-
ku Valkosen mielestä ”Schjerfbeck on paljon parempi taiteilija kuin Akseli
Gallen-Kallela, jota moni suomalainen kuvittelee ylittämättömäksi mesta-
riksi.” Leena Ahtola-Moorhouse on sanonut, että ”Schjerfbeck oli aikaansa
edellä ja että vain harva mies yltää samalle tasolle. Hän on erittäin tärkeä
taiteilija teostensa maalauksellisuuden ja laatutason vuoksi…”
Nykyään Schjerfbeckin taulut
komeilevat Lontoossa Christien ja Sothebyn
huutokaupoissa Picasson, Monetin,
Renoirin ym. rinnalla. 1990 tuntematon
suomalainen osti Sothebyn huutokaupasta
Tanssikengät noin 7,1 milj.mar-
kalla (lisäksi verot).2008 taulu oli jälleen myytävänä. Nyt siitä maksettiin
3,9 milj.euroa. Summa on korkein mitä on koskaan maksettu kenenkään
suomalaisen taiteilijan työstä.
kalla (lisäksi verot).2008 taulu oli jälleen myytävänä. Nyt siitä maksettiin
3,9 milj.euroa. Summa on korkein mitä on koskaan maksettu kenenkään
suomalaisen taiteilijan työstä.
Taulujen joutuminen yksityiskokoelmiin ja pankkiholveihin voi merkitä sitä,
että ko. teosta ei suuri yleisö enää saa nähdä. Suuressa Helene Schjerfbeck
-näyttelyssä Ateneumissa 1992 Tanssikengät oli kuitenkin esillä, kuten myös
Toipilas, Haavoittunut sotilas jne. Yli puolet Schjerfbeckin töistä on nykyään
Suomessa, etupäässä museoissa, Ruotsissa ne ovat useimmiten yksityiskodeis-
sa. Vuonna 2005 Ateneum sai Yrjö ja Nanny Kauniston 35 teosta käsittävän
Schjerfbeck-kokoelman, joten siellä on nyt 89 Schjerfbeckin teosta.
Taidemaalarit ja kirjailijat ovat yhdessä suhteessa eriarvoisessa asemassa.
Kirjailija ei työnsä valmistuttua luovu lopullisesti kirjastaan, mutta kun tai-
teilija myy maalauksensa, hän luopuu siitä kokonaan.
KERTTU KERÄNEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti