Ensi vuonna tulee 20 vuotta Suomen liittymisestä EU:hun. Analyytikot
terottelevat jo kyniään ehtiäkseen
mukaan arviointikisaan siitä, onko
EU ollut hyväksi Suomelle vai ei, mitä
hyötyjä olemme saaneet. Varmaa
vastausta siihen, miten olisimme pärjänneet
ilman jäsenyyttä, ei voi
saada.
Muistan, miten liittymisen etuja ja haittoja punnittiin.
Kansalaiset oli
saatava asialle myönteiseksi. Liittymispäätös tehtiin neuvoa
antavan
kansanäänestyksen jälkeen eduskunnassa.
Etuihin silloinen Ahon hallitus
kirjasi pääsyn EY:n sisäiseen valmiste-
luun ja päätöksentekoon, jäsenyyden
kauppapoliittisessa suurvallassa,
Eurooppa-imagon investointeja helpottavan
vaikutuksen, talouskasvun
nopeutumisen, työllisyyden paranemisen, hintojen ja
korkojen laskun
ja EY-maissa asuvien suomalaisten mahdollisuuden äänestää
paikallis-
vaaleissa jne.
Haittojen lista oli lähes yhtä pitkä: ulkopoliittinen
päätösvalta kaven-
tuisi, eduskunnan sananvalta
heikkenisi, valtion valmisteverot väheni-
sivät, idänkaupan erityisasema poistuisi,
elintarvikeomavaraisuus ja
maatalouden työllisyys laskisivat, palkkataso
samoin, verotulojen la-
ku saattaisi vaikeuttaa sosiaaliturvan rahoitusta ja
Suomi maksaisi
enemmän aluepoliittisia tukia kuin tulisi saamaan jne.
Itse olin innoissani jäsenyydestä. Matkustaminen ulkomaille
helpottui-
si, samoin opiskelu ja oikeus hakea työtä muista EU-maista. Tosin en
muista suurta opiskelijoiden tai työttömien virtaa Eurooppaan, aina-
kaan siinä
määrin kuin mitä viime vuosina on Baltian ja Itä-Euroopan
uusista jäsenmaista.
Meillä opiskelu on pääosin ilmaista edelleenkin
ja työttömyysturva hyvä.
Pitkään olin siinä uskossa, että Suomen sosi-
aalietuudet ovat paremmat kuin
Euroopassa yleensä. Ovat kuitenkin
hyvää EU:n
keskitasoa. Suurin etu on kuitenkin turvallisuus; EU:han
on perustettu rauhan
säilymiseksi, ja sitä toteutetaan taloudellisella
yhteistyöllä. Eikä
eduskunnan valtakaan ole minnekään kadonnut.
Euroon liittyminen v. 2000 oli myös ilon aihe.
Ulkomaankaupan riskit
poistuivat. Enää ei tarvinnut matkalle lähtiessä miettiä,
paljonko va-
luuttaa kannatti vaihtaa ja missä. Hintojen vertailu kohdemaassa
oli
helppoa. Ihmettelin tosin, miten rahaliittoon uskalletaan mennä, kun
se
mahdollistaa palkkojen vertailun maiden välillä. Olin kielikurssilla
Saksassa
havainnut, että ainakin opettajien palkat olivat paremmat
kuin meillä. Monissa
maissa työntekijöille maksettiin ”13. kuukauden”
palkka jne. Yhä kuulee
väitteitä, että Suomessa on paremmat palkat
kuin muualla. Näin on, ainakin
verrattuna Viroon.
EU-tietämys ja kritiikki ovat kasvaneet. EU:hun kielteisesti
suhtautu-
viakin on kuumeisesti pyrkimässä parlamenttiin. En ole hirveästi
huo-
lissani liittovaltiokehityksestä. Vaikka yhteinen valuutta jo onkin,
yh-
teinen verotus tuskin toteutuu, ja EU voi toimia vain niissä asioissa,
joihin
jäsenmaa on antanut toimivaltaa, kuten maatalous- ja kalastus-
politiikka.
Kansalliseen toimivaltaan kuuluvat maanpuolustus, verotus,
koulutus, sosiaali-
ja eläketurva, työmarkkina-asiat, tulopolitiikka,
terveyden- ja sairaanhoito,
hoivapalvelut jne. Suomen budjetissa näi-
den alojen osuus on yli 75%.
EU-vaalit pidetään
joka viides vuosi. 1996 äänestysprosenttimme oli
57,6, 1999 30,14, 2004 39,43 ja 2009 40,3. Nyt on sellainen pöhinä,
että
voi mennä paremmaksi. Suomella on 250 ehdokasta ja 13 valitaan.
Kerttu Keränen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti