15. toukokuuta 2014

KÄYDÄÄN UURNILLE. Länsi-Uusimaa 16.5.2014


 
Ensi vuonna tulee 20 vuotta Suomen liittymisestä EU:hun. Analyytikot
terottelevat jo kyniään ehtiäkseen mukaan arviointikisaan siitä, onko
EU ollut hyväksi Suomelle vai ei, mitä hyötyjä olemme saaneet. Varmaa
vastausta siihen, miten olisimme pärjänneet ilman jäsenyyttä, ei voi
saada.


Muistan, miten liittymisen etuja ja haittoja punnittiin. Kansalaiset oli
saatava asialle myönteiseksi. Liittymispäätös tehtiin neuvoa antavan
kansanäänestyksen jälkeen eduskunnassa.


Etuihin silloinen Ahon hallitus kirjasi pääsyn EY:n sisäiseen valmiste-
luun ja päätöksentekoon, jäsenyyden kauppapoliittisessa suurvallas­sa,
Eurooppa-imagon investointeja helpottavan vaikutuksen, talouskasvun
nopeutumisen, työllisyy­den paranemisen, hintojen ja korkojen laskun
ja EY-maissa asuvien suomalaisten mahdollisuuden äänestää paikallis-
vaaleissa jne.

 
Haittojen lista oli lähes yhtä pitkä: ulkopoliittinen päätösvalta kaven-
tuisi, eduskunnan sanan­valta heikkenisi, valtion valmisteverot väheni-
sivät, idänkaupan erityisasema poistuisi, elintarvike­oma­varaisuus ja
maatalouden työllisyys laskisivat, palkkataso samoin, verotulojen la-
ku saattaisi vaikeuttaa sosiaaliturvan rahoitusta ja Suomi maksaisi
enemmän aluepoliittisia tukia kuin tulisi saamaan jne.

 
Itse olin innoissani jäsenyydestä. Matkustaminen ulkomaille helpottui-
si, samoin opiskelu ja oikeus hakea työtä muista EU-maista. Tosin en
muista suurta opiskelijoiden tai työttömien virtaa Euroo­ppaan, aina-
kaan siinä määrin kuin mitä viime vuosina on Baltian ja Itä-Euroopan
uusista jäsenmais­ta. Meillä opiskelu on pääosin ilmaista edelleenkin
ja työttömyysturva hyvä. Pitkään olin siinä us­kossa, että Suomen sosi-
aalietuudet ovat paremmat kuin Euroopassa yleensä. Ovat kuitenkin
hyvää EU:n keskitasoa. Suurin etu on kuitenkin turvallisuus; EU:han
on perustettu rauhan säilymiseksi, ja sitä toteutetaan taloudellisella
yhteistyöllä. Eikä eduskunnan valtakaan ole minnekään kadonnut.

 
Euroon liittyminen v. 2000 oli myös ilon aihe. Ulkomaankaupan riskit
poistuivat. Enää ei tarvinnut matkalle lähtiessä miettiä, paljonko va-
luuttaa kannatti vaihtaa ja missä. Hintojen vertailu kohde­maassa oli
help­poa. Ihmettelin tosin, miten rahaliittoon uskalletaan mennä, kun
se mahdollistaa palkkojen vertailun maiden välillä. Olin kielikurssilla
Saksassa havainnut, että ainakin opettajien palkat olivat paremmat
kuin meillä. Monissa maissa työntekijöille maksettiin ”13. kuukauden”
palkka jne. Yhä kuulee väitteitä, että Suomessa on paremmat palkat
kuin muualla. Näin on, ainakin verrattuna Viroon.


EU-tietämys ja kritiikki ovat kasvaneet. EU:hun kielteisesti suhtautu-
viakin on kuumeisesti pyrki­mässä parlamenttiin. En ole hirveästi huo-
lissani liittovaltiokehityksestä. Vaikka yhteinen valuutta jo onkin, yh-
teinen verotus tuskin toteutuu, ja EU voi toimia vain niissä asioissa,
joihin jäsenmaa on antanut toimivaltaa, kuten maatalous- ja kalastus-
politiikka. Kansalliseen toimivaltaan kuuluvat maanpuolustus, verotus,
koulutus, sosiaali- ja eläketurva, työmarkkina-asiat, tulopolitiikka,
tervey­den- ja sairaanhoito, hoivapalvelut jne. Suomen budjetissa näi-
den alojen osuus on yli 75%.


EU-vaalit pidetään joka viides vuosi. 1996 äänestysprosenttimme oli
57,6, 1999  30,14, 2004  39,43 ja 2009  40,3. Nyt on sellainen pöhinä,
että voi mennä paremmaksi. Suomella on 250 ehdokasta ja 13 valitaan.

 

Kerttu Keränen

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti