24. heinäkuuta 2014

KAIKENLAISIA KALIFAATTEJA. Länsi-Uusimaa 25.7.2014


Facebook-ystäväni suositteli prof. Martti Koskenniemen kolumnia Val-
tioiden jälkeen jää vain kalifaatit Helsingin Sanomissa 15.7.  Kosken-
niemi on kansainvälisen oikeuden akatemiaprofessori Helsingin yliopis-
tossa. Luin ja suosittelen edelleen.

Kalifaatti on kuin kaiku menneisyydestä. Kalifit olivat vaikutusvaltaisia 
hallitsijoita kuten Harun al Rašid rakastamissani Tuhannen ja yhden 
yön tarinoissa. Ne merkitsivät rikkauk­sien, jän­nityksen ja seikkailujen 
kiehtovaa maailmaa. Koskaan en yhdis­tänyt tarinoita uskontoon, vaik-
ka Allah olisi mainittukin. Muista uskonnoista kuin kris­tinuskosta ei 
lapsuudessani juuri ollut tietoa, paitsi että opettajamme Faina Pyyk-
kö ei saanut opettaa uskon­toa, koska hän oli kreikkalais­kato­linen.

Tuhannen ja yhden yön tarinat vat peräisin eri aikakausilta ja eri alu-
eilta. On intialais-persialainen, bagdadilainen ja egyptiläis-juutalai-
nen kerrostuma. Iso osa saduista kuuluu bagdadilaiseen kerros­tumaan 
abbasidien dynastian kalifin Harun al Rašidin ajalta, ja ne ovat lähin-
nä rakkaus­novelleja. Intialais-persialaisissa saduissa taas on yliluon-
nollisia juttuja. (pois L-U:n paperiversiosta)

Irakissa ja Syyriassa sotivat Isis-äärimuslimit ilmoittivat kesäkuussa 
kalifaatistaan julistaen, että ”kaikkien emiraattien, ryh­mien, valtioi-
den ja organisaatioiden laillisuus katoaa, kun kalifin johto ja hänen 
joukkonsa leviää niiden alueille”. Isis-ryhmän kalifi on nimeltään 
Abu Bakr al Bagadi, eli kalifi Ibrahim. Voiko noin vain ilmoitella naa-
pureille, että nyt kuulutaan kalifaat­tiin?

Kalifi on arvonimi, jota käytetään Mohammadin seuraajista islaminus-
koisten yhteisöjen johtajina, moni kalifi on ollut myös poliittinen joh-
taja. Myös emiiri on arvonimi, joka ilmaisee aatelisuutta tai muuta kor-
keaa asemaa. He ovat sheikkejä ja eräät monarkkeja, jolloin heidän 
valtakuntaansa kutsu­taan emiraatiksi. Kalifaatti on nimitys kalifin dy-
nastialle ja sen hallitsemalle alueelle, jota kalifi hallitsee sharian 
avulla. Merkittäviä kalifaatteja ovat olleet Umaijadien kali­faatti Da-
maskoksessa (661-750), Cordoban kalifaatti Espanjassa (929-1031), 
Abbasidien kalifaatti Bagdadissa ja myö­hemmin Kairossa (750-1258), 
Shiialaisten fatimidien dynastia Pohjois-Afrikassa ja Egyptissä (909-
1171) ja Osmanien valtakunta (1453-1924). Osmanien sulttaanit käyt-
tivät kalifin arvonimeä vuoteen 1924, jolloin Atatürk luopui siitä.

Muslimiyhteisöt reagoivat heti Isis-ryhmän julistukseen. ”Julistus on 
merkityksetön ja se rikkoo sharia-lakia”, sanoi Yusef al-Qaradawi, ar-
vostettu sunnilainen uskonoppinut. "Yksit­täinen ryhmä ei voi julistaa 
johtajaansa kalifiksi. Kalifin on oltava kaikkien muslimien johtaja." 
Egyptiläi­nen al-Azhar yliopisto pitää Isis-joukkoja ter-roristeina: kali-
faattia ei voi perustaa väkivalloin, ihmisiä tappamalla. Uusi sisäinen 
hajaannus on siis tiedossa.
Koskenniemi vertaa kolumnissaan valtion ja kalitaatin piirteitä mm. 
hyvinvoinnin luomisessa. "Valtiot elävät jäsentensä yhteistyöllä ja yh-
teisistä päätöksistä. Mus-limiyhteisö hylkää valtion, joka on osa länsi-
maiden maallista perintöä. Kansalaisuus ja kansanvalta eivät kuulu 
kalifaatin ideaan."

Koskenniemi kirjoittaa: ”Ääri-islamilaisen Isis-liikkeen julistama kali-
faatti on globalisaa-tiota, niin kuin ovat markkinatalous, ilmaston-
muutos ja NSA:n salakuuntelu. Sen lisäksi, että ne ylittävät valtioiden 
rajat, ne myös hylkäävät valtion idean.”  Esim. Qatar ja Saudi-Arabia 
sijoittuvat erittäin hyvin globaaleilla markkinoilla, ”rahan kalifaatissa”.


KERTTU KERÄNEN

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti