Yleisönosastoissa ja eräissä blogeissa moititaan usein
julkisen sektorin
kokoa liian suureksi. Kiihkeimmät vaativat, että puolet
virkamiehistä
pitää erottaa heti. Irtisanominen ei ole viisasta, kortistoonhan
hekin
menevät ja saavat sitten vastikkeetonta työttömyyskorvausta. Ja
halua-
vatko ihmiset, että poliisien, opettajien, sairaanhoitajien, jne. määrää
vähennetään? Miten järjestetään oikeuslaitos, puolustus, ympäristöns-
uojelu,
terveyskeskukset, sosiaaliturva, päivähoito, koulutus, elinkeino-
ja
maataloustuet jne. Talouseliitin Selkäranka-seminaarissakin viikko
sitten
käsiteltiin julkisen sektorin kokoa. Lopulta todettiin, ettei koko
ole
ratkaiseva.
Kirjoituksista ilmenee, että julkisen sektorin luullaan
tarkoittavan valtion
ja kuntien virkamiehiä. Julkinen sektori ei ole synonyymi
julkiselle hallin-
nolle, hallinto on pieni osa julkista sektoria. Julkiseen
sektoriin kuuluu
valtion, kuntien ja seurakuntien lisäksi mm. Kela,
kuntayhtymät, liikelai-
tokset ja valtionyhtiöt. Sen ”pari” on yksityinen
sektori, eli yritykset ja
kotitaloudet.
Suomen julkinen hallinto on
Tilastokeskuksen mukaan kooltaan varsin koh-
tuullinen. Yli 100 000
valtion työpaikkaa katosi jo
1990-luvulla, kun mo-
nesta kunnasta lopetettiin verohallinnon, postin, Kelan ja
poliisin toimistot
ym. Suurten ikäluokkien siirtyminen eläkkeelle vähensi
virkamieskuntaa
kymmenillä tuhansilla. Hallinto on jatkuvan
uudelleenorganisoinnin kohtee.
na. Hallitus aikoo seuraavaksi yhdistää
ministeriöt yhdeksi valtioneuvosto-
virastoksi. - Nyt valtion palkkalistoilla on
noin 80 000 ja kunnissa 432 000
henkeä, suurin osa sosiaali- ja
terveydenhuollossa ja opetustoimessa.
eri tavoitteet, jopa hyvää voittoa tuottavat irtisanovat väkeä. 1950-luvulla
valtio ja kunnat järjestivät hätäaputöitä, nyt työttömät saavat työttömyys-
korvauksia ja muita tukia.
Julkinen sektori rahoitetaan
pääasiassa veroilla. Kun tulot eivät riitä, ote-
taan lainaa eduskunnan
päätöksellä. Valtionvelan kokoa seurataan prosent-
teina bruttokansantuotteesta.
EU: n myötä velka hypähti 60 121 milj.euroon
ja on siitä lähtien vain noussut.
Nyt velkaa on jo noin 92 000 milj.euroa eli
46,6 % BKT:stä (velkakello.fi ja
treasuryfinland.fi).
Myös julkisten menojen määrää verrataan BKT:een. Juuri tämä
luku kuvaa
julkisen sektorin laajuutta. Julkisia menoja ovat valtion, kuntien
ja sosiaaliturvarahastojen palkat, eläkkeet, tavaroiden ja palveluiden ostot,
in-
vestoinnit, tulonsiirrot ja korot. EU:n komission mukaan Suomi kiilaa pian
Tanskan ohi ykköseksi, 60 %:iin. EU-maiden keskiarvo 2012 oli noin 50%.
Valtion ja kuntien tehtävät ovat useimmiten lakisääteisiä,
kuten maanpuo-
lustus, oikeuslaitos, rajavalvonta ja teiden ylläpito. Monet ovat
sitä mieltä,
ettei valtion tehtävä ole tukea yritystoimintaa, urheilua eikä
kulttuuria, ei
maa- ja metsätaloutta, ei kaivostoimintaa, energiatuotantoa
eikä asuntora-
kentamista. Erilaiset yritystuet vääristävät kilpailua ja
tappavat elinkelpois-
ta yritystoimintaa. Kelakorvausten poisto yksityisistä
lääkäripalveluista, eräi-
den tukien poisto ja konsulttien käytön hillitseminen
tervehdyttäisi valtion-
taloutta. Poliitikoilla ei vain ole rohkeutta eikä saavutetuista
eduista luovuta. Tavaratuotantoon tuottavuustavoitteet sopivat mutta ei oikein
valtiolle. Tai-
dealoillakin tuottavuuden kasvu on hidasta, eihän Hamlet
parane, jos sen
esittää puolessa tunnissa (prof. W.Baumol
Selkäranka-seminaarissa).
Huonoina aikoina julkinen sektori paisuu, aina.
KERTTU KERÄNEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti