Suvivirsi, osa koulujen kevätperinnettä, on taas uhattuna.
Vapaa-ajattelijat
tekivät kantelun koulujen uskonnollisista tilaisuuksista
apulaisoikeuskansleri
Mikko Puumalaiselle. Puumalainen pitääkin vakaumuksen
sisältäviä tilaisuuk-
sia kouluissa uskonnonvapaus- ja ihmisoikeusongelmana.
Vastakkain ovat kulttuuriperinnön vaaliminen ja
laillisuusvalvonta. Uhanalai-
seksi joutunut Suvivirsi on enemmän
kulttuuriperintöä kuin uskontoa, eikä
yksi virsi tee tilaisuudesta
uskonnollista. Siinä ylistetään luonnon kauneutta
ja kevään tuloa pitkän talven
jälkeen. Jos Suvivirren veisuu lopetetaan, kou-
lujen kevätjuhlan tunnelma
muuttuu. Suuri osa opettajista ja kansalaisista
on säilyttämisen kannalla, jopa
Suomen muslimiyhteisö on ilmoittanut, ettei
Suvivirsi ole heille ongelma.
(Miehelleni ja minullekaan ei ollut ongelma, kun
muutama vuosi sitten Gambiassa kumarsimme Ramadanin päätösjuhlassa
3000 muslimin joukossa Mekkaan päin, moneen kertaan.)
muutama vuosi sitten Gambiassa kumarsimme Ramadanin päätösjuhlassa
3000 muslimin joukossa Mekkaan päin, moneen kertaan.)
Kulttuuri ja perinteet muuttuvat. Laulutekstejäkin voidaan
tarvittaessa
uudistaa. Kun Neuvostoliitto romahti 1990, käytössä oli Sergei Mihailkovin
sanoittama Neuvostoliitto-hymni, joka ei sopinut uuteen tilanteeseen.
Vuonna 2000 hymni otettiin uudelleen käyttöön Venäjän federaation kan-
sallislauluna Mihailkovin kirjoittamin uusin sanoin. Toisinkin voi käydä:
ranskalaiset ovat monta kertaa puuhanneet Marseljeesin sanoittamista
paremmin nykyaikaan sopivaksi, turhaan. Sitä lauletaan yhä perustuslain
mukaisesti 1700-luvun muodossa. Suvivirsi on harmiton ja kaunis siihen
verrattuna, ja parin sanan muutoksella toiseen ja kolmanteen säkeistöön
siitä tulee neutraali.
uudistaa. Kun Neuvostoliitto romahti 1990, käytössä oli Sergei Mihailkovin
sanoittama Neuvostoliitto-hymni, joka ei sopinut uuteen tilanteeseen.
Vuonna 2000 hymni otettiin uudelleen käyttöön Venäjän federaation kan-
sallislauluna Mihailkovin kirjoittamin uusin sanoin. Toisinkin voi käydä:
ranskalaiset ovat monta kertaa puuhanneet Marseljeesin sanoittamista
paremmin nykyaikaan sopivaksi, turhaan. Sitä lauletaan yhä perustuslain
mukaisesti 1700-luvun muodossa. Suvivirsi on harmiton ja kaunis siihen
verrattuna, ja parin sanan muutoksella toiseen ja kolmanteen säkeistöön
siitä tulee neutraali.
Koulujen uskonnonopetus on ollut tunnustuksetonta
jo vuodesta 2002,
ja joulukirkko on ollut kaikille vapaaehtoista jo vuodesta 2002. Aamun-
avauksien uskonnollisuus riippuu opettajasta. Niiden sisältö voisi olla
tapakasvatusta, pohdintaa arvoista, suvaitsevaisuudesta tai hyveistä,
jotka eivät ole kristittyjen keksintöä vaan yleismaailmallisia. Koulun tär-
keyttä näiden välittäjänä lapsille ei voi korostaa liikaa.
ja joulukirkko on ollut kaikille vapaaehtoista jo vuodesta 2002. Aamun-
avauksien uskonnollisuus riippuu opettajasta. Niiden sisältö voisi olla
tapakasvatusta, pohdintaa arvoista, suvaitsevaisuudesta tai hyveistä,
jotka eivät ole kristittyjen keksintöä vaan yleismaailmallisia. Koulun tär-
keyttä näiden välittäjänä lapsille ei voi korostaa liikaa.
Kantelun logiikan mukaan ja samoin perustein pitäisi poistaa
uskonnollisuus
myös armeijasta. Sotilasvalan sanamuoto on vuodelta 1918 pienin
muutoksin,
ja se on kaikille uskontokunnille sama. Korkeat virkamiehet vannovat
tuoma-
rinvalan tai virkavalan. Uskonnottomat antavat vakuutuksen. Oikeussaleissa
luvataan käsi raamatulla puhua totta.
Ihminen kastetaan, vihitään ja
haudataan useimmiten kristillisin menoin.
Kastettaessa kummit ja vanhemmat
antavat lupauksen kasvattaa lapsi kris-
tilliseen uskoon. Avioliittoon
vihittäessä puolisot lupaavat seurakunnan ja
jumalan kasvojen edessä tukea
toisiaan niin vasta- kuin myötämäessä. Vai-
najat voi haudata ilman kristillisiä
menoja, mutta mistä lohdutus omaisille?
Jos me itse, vapaa-ajattelijoiden
säikyttäminä, alamme puhdistaa suoma-
laista yhteiskuntaa kaikesta
kristillis-länsimaisesta kulttuurista, joudumme
ojasta allikkoon. Järki ja
suvaitsevaisuus eivät ole kiellettyjä.
Perustuslakivaliokunta käsittelee
kanteluasiaa lähiaikoina. Sen jälkeen ope-
tushallitus saanee kehotuksen valmistella uudet ohjeet koulujen uskonnolli-
sista tilaisuuksista.
tushallitus saanee kehotuksen valmistella uudet ohjeet koulujen uskonnolli-
sista tilaisuuksista.
KERTTU KERÄNEN
Seijan kommentti sähköpostista:
VastaaPoista> Kantsii lukea Mikon haastattelu aamun (4.4.) Hesarista. Mistä tämä mekkala nyt taas kun Mikko väittää, ettei ole sanonut mitään uutta
oikeusasiamihenviraston kaksi vuotta sitten tekemän päätöksen lisäksi.
Ei siellä oikusistuimessa ole tarvinnu kohta sataan vuoteen käsi
raamatulla vannoa puhuvansa totta. Lakikirja on riittänyt. Vuoteen 2003 asti vain uskovat saivat valita vannovatko valan tai antavatko vakuuden. Siihen asti uskonnottomien piti antaa vakuutus, mutta nyt hekin saavat vannon valan, jos tahtovat. Uskonnonvapauslaki muutti v.2003 systeemin. Väitettiin, että jossakin joutui syrjityksi, jos antoi vakuutuksen, joten se epäkohta
korjaantui...
Perustuslakivaliokunnan käsittely kyllä on enemmän kuin liioittelua, mutta
kaikki kukat saanee kukkia!!!!