Päätinpä kirjoittaa vaihteeksi jostain
hauskemmasta asiasta. Usein
päällimmäisenä mielessä ovat epäkohdat, kuten
viimeksi Karjalohjan
asiamiespostin lopettaminen. Huonoja uutisia tulee joka
tuutista.
Afrikassa riehuu Ebola-epidemia, äärimmäisen vaarallinen kylläkin,
ja
helsinkiläinen nuorisojoukko hakkaa huvikseen nuorempiaan. Ei
se jokapäiväistä
ole, mutta yksikin pahoinpitely on liikaa. Suurin
osa nuorista on kuitenkin hyväkäytöksistä.
Positiivinen aiheeni olisi teatterissakäynti,
mutta, mutta… Jo meno-
matkalla Lohjalle tunnelma latistui kuoppa kuopalta
Karjalohjan Kes-
kustiellä. Itsenäisen Karjalohjan aikaan 2010 kunta vaati tien
uudel-
leen päällystämistä, mutta mitään ei ole tehty. Pääsimme kumminkin
perille, ajoissa ja terveenä.
Vaahterateatteri esitti Hella Wuolijoen
Niskavuoren leipää kesällä
Sampomäellä kaksitoista kertaa ja nyt kolmesti
Laurentius-salissa.
Suurmenestyksen saaneen näytelmän lisänäytöksiä oli
pyydetty mo-
nelta taholta. Mutta mitenkähän se soveltuisi sisätiloihin? Ei
ainakaan
olisi hyytävän kylmää eikä sataisi vettä yleisön niskaan, kuten
ulko-
tiloissa saattaa käydä ja oli kuulemma käynytkin. Hyvin soveltui näy-
telmä
sisätiloihin. Tyydytyksellä havaitsin, että näytelmälle oli teh-
ty kunnon
lavasteet.
Hella Wuolijoki os. Murrik syntyi Virossa
1866. Ylioppilaaksi tulon jäl-
keen hän opiskeli Helsingin yliopistossa
filosofian kandidaatiksi ollen
Viron ensimmäinen akateemisen tutkinnon
suorittanut nainen. Hän
oli aikamoinen renessanssi-ihminen, teki elämäntyönsä
Suomessa kir-
jailijana, liikenaisena, maanviljelijänä, kansanedustajana ja
Yleis-
radion pääjohtajana. Talvisodan aikana hän neuvotteli Alexandra Kol-
lontain
kanssa rauhasta ja sai jatkosodan aikana tuomion maanpetok-
sesta.
Hella
Wuolijoki kirjoitti Niskavuorelaisista viisi näytelmää. Niskavuo-
ren naiset (1936) Niskavuoren lipä (1939), Niskavuoren nuori emäntä
(1940), Niskavuoren Heta (1950) ja Entäs nyt, Niskavuori? (1953),
kaikki vahvojen naisten näytelmiä. Miljöön
mallina oli miehensä Sulo
Wuolijoen kotikartano Hauholla.
Näytelmä käsitteli rahaa, valtaa ja
rakkautta. Naisten pyrkimys itsenäi-
syyteen, omaan uraan koki myös olla esillä.
Tällä kertaa vielä perinteet
voittivat ja Ilona suostui toisten määrittelemään
ruotuun talon emän-
näksi. Ja tuskinpa kukaan enää hyväksyisi yhden lapsen
suosimista perin-
nönjaossa.
Vanhemmalla väellä on muistikuvia
Niskavuori-elokuvien näyttelijöiden
ainakin Elsa Turakaisen, Rauni Luoman ja
Tauno Palon roolisuorituksista.
Vaahterateatterin väki teki omaa, komeaa
teatteria, ehkä paikoin epä-
tasaista, mutta erityisesti vanhaemäntä ja
Telefooni-Sandra, Simolan
isäntä ja Marttakin tavallaan olivat ihan upeita!
Huima kohtaus oli vanhan emännän kehotus Ilonalle mennä tupaan, is-
tua
emännän paikalle pöydän päähän kuin olisi siinä aina istunut. Ihan
väristykset
menivät iholla. Vaikka vähän teki mieli kapinoida, jotain
jaloa ja ylevää
vanhan emännän olemuksessa oli. Se syntyy osaami-
sesta, rakkaudesta
maahan ja lujasta uskosta omiin arvoihin.
Ja Ilona meni, korot kopisten ja pää pystyssä.
KERTTU KERÄNEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti