Kerttu Keränen & Tuomo Tukkinen
(Alkuperäinen artikkeli on julkaistu Lohjan kotiseutulehdessä Kirkhakkisessa toukokuussa
2015, tässä uudistettu versio)
Kirkkotallien rakentamisperinne on todennäköisesti alkujaan jo keski-ajalta. 1700-luvulla tallit olivat yleisiä koko Ruotsissa. Niitä saattoi olla kirkon yhteydessä paikoin jopa toistasataa. Tällaista kirkkotallien ryhmää kutsuttiin kirkkokyläksi. Ruotsalaisissa talleissa oli usein toi-sessa kerroksessa liedellinen ja ikkunallinen kirkkotupa, jossa voi yöpyä.
Suomessa kirkkotalleja oli lähinnä vain Pohjanmaan rannikolla ja Länsi-Suomessa, todennäköisesti juuri Ruotsin vaikutuksesta. Jos kirkkomatka oli pitkä, talolliset rakensivat tallin omien hevostensa lepo- ja suojapaikaksi, mutta myös kylien yhteisiä talleja oli. Tavallisesti tallit oli rakennettu hirsistä, mutta joskus myös laudoista, ja maalattu punamullalla.
Meillä Suomessa
Suomessa kirkkotalleja oli lähinnä vain Pohjanmaan rannikolla ja Länsi-Suomessa, todennäköisesti juuri Ruotsin vaikutuksesta. Jos kirkkomatka oli pitkä, talolliset rakensivat tallin omien hevostensa lepo- ja suojapaikaksi, mutta myös kylien yhteisiä talleja oli. Tavallisesti tallit oli rakennettu hirsistä, mutta joskus myös laudoista, ja maalattu punamullalla.
Kirkkotalleja on ollut kaikkien Etelä-Pohjanmaan emäkirkkojen
lähellä. Erityisen hyvin tallit ovat säilyneet Kruunupyyssä ja Närpiössä.
Närpiön kirkkotallit ovat tiiviisti vieri vieressä kolmessa ryhmässä.
Vanhimmasta tallista löytyy vuosiluku 1780, mutta suurin osa lienee rakennettu
1800-luvulla. Närpiön tallien käyttö talleina päättyi ilmeisesti jo 1800-luvun
lopulla. Kirkkotalli saattoi olla jaettu kahteen osaan, toinen
ihmisille ja toinen hevosille. Jos tallin yhteydessä oli tupa, kirkkoväki
vietti siellä aikaansa ennen ja jälkeen kirkonmenojen, lepäsi ja vaihtoi
vaatteita. Talliin mahtui yhdestä kolmeen hevosta.
Karjalohjan tallit olivat kuvien perusteella yksiosaisia hevostalleja, osin hirsistä salvattuja. Joskus kylien taloilla oli yhteinen talli, jota käytti sen talon väki, jonka vuoro oli käydä kirkossa. Kirkossakäynti oli tärkeätä 1700- ja 1800-luvuilla sananjulistuksen lisäksi myös siksi, että kirkossa luettiin julkiset kuulutukset. Vuorossa olleen talon väki tiedotti oman kylänsä ihmisille kuulutusten sisällön. Rippikirjoista selviää talollisten ja kaikkien muidenkin seurakuntalaisten käynnit ehtoollisella. Kirkossa pyrittiin käymään hyvän kelin aikana etenkin touko-syyskuussa. Kirkossakäyntipakko poistettiin 1910-luvun alussa.
Karjalohjan tallit
Karjalohjan tallit olivat kuvien perusteella yksiosaisia hevostalleja, osin hirsistä salvattuja. Joskus kylien taloilla oli yhteinen talli, jota käytti sen talon väki, jonka vuoro oli käydä kirkossa. Kirkossakäynti oli tärkeätä 1700- ja 1800-luvuilla sananjulistuksen lisäksi myös siksi, että kirkossa luettiin julkiset kuulutukset. Vuorossa olleen talon väki tiedotti oman kylänsä ihmisille kuulutusten sisällön. Rippikirjoista selviää talollisten ja kaikkien muidenkin seurakuntalaisten käynnit ehtoollisella. Kirkossa pyrittiin käymään hyvän kelin aikana etenkin touko-syyskuussa. Kirkossakäyntipakko poistettiin 1910-luvun alussa.
Karjalohjan neljäs kirkko, kivikirkko valmistui 1860. (Kuvat 2 ja 3). Kirkon läheisyyteen itäpuolelle
perustettiin heti hautausmaa, ja ensimmäiset kirkkotallit rakennettiin samoihin aikoihin. Ensimmäinen kirkkotalli, joka oli myöhempiä
talleja selvästi pitempi, sijaitsi ruumishuonetta vastapäätä maantien toisella
puolella. Se oli kuitenkin huonokuntoinen eikä suojannut hevosia tuulelta ja
kovilta pakkasilta, joten se korjattiin varastotilaksi. Muita kirkkotalleja
oli kuusi. Niistä kolme sijaitsi tien varressa kivikirkosta etelään nykyisen
Puputin talon vieressä ja kolme kirkon itäpuolella, entisen osuuskaupan tontin
kirkonpuoleisella sivulla. Ne olivat kaikki maalaamattomista hirsistä rakennettuja
ja niissä oli pärekatto, eikä niissä yövytty. Suoraan kirkkoa vastapäätä tien
toisella puolella oli 1880-luvulla Stefan Miinisen kauppa, jonka yhteydessä oli
tallitilaa sekä hevospuomi kuten kirkonmäelläkin.
Eteläpuolen tallit
Kuva 2. Irene Wahlberg 1894: Ensimmäinen valokuva Karjalohjan kirkosta.
Eteläpuolen kolme kirkkotallia erottuvat vasemmalla.
Yksi eteläpuolen talleista kuului Långvikin kylän Tavian
talolle. Kuusian kylän Vanhantalo ja Uusitalo omistivat ainakin myöhemmin keskimmäisen
tallin. Tässä tallissa Eemeli Kurki korjasi 1950-luvulla polkupyöriä ja kokosi
uusiakin useammista pyöränromuista. Monen pienen koululaisen ensimmäinen
polkupyörä oli Eemelin pajasta lähtöisin. Tämä viimeinenkin talli purettiin
1970-luvulla ja siirrettiin Kuusialle Vanhantalon pihapiiriin, jossa se sai
uuden katon pellistä, ja jossa se sijaitsee edelleen. Kolmas eteläpuolen
talleista kuului ilmeisesti Kärkelän kartanolle. Lähellä Kiskon rajaa
sijainneen kartanon väen ja ruukin työntekijöiden kirkkomatkat suuntautuivat Karjalohjan
kirkkoon, kesäisin vesistöjä pitkin ja talvella hevoskyydillä.
Toinen talli kuului Härjänvatsan kylän talollisille yhteisesti. Kolmas talli oli ilmeisesti Lohjansaaren talojen käytössä. Sieltä tultiin kirkkoon talvisin hevoskyydillä jäätä pitkin Lohjanjärven yli. Nummijärveläiset kävivät Karjalohjan kirkossa vuodesta 1874 lähtien, joten jossakin tallissa heidänkin hevosensa olivat. Kaksi itäpuolen tallia purettiin 1949. Kolmas eli viimeisenä pystyssä ollut talli purettiin muutamaa vuotta myöhemmin. Se oli kesällä 1952 jo lähes hajoamispisteessä. (Kuvat 5-8).
Kuva 3. Oskari Viljanen 1903: Eteläpuolen kirkkotallit,
joista oikealla kauppias Miinisen hevosvaja.
Kuva 4. Jalmari Ahkio 1919. Karjalohjan kirkkotallit,
eteläpuolella talleja on kaksi, itäpuolella kolme.
Itäpuolen tallit
Yksi kirkon itäpuolen eli osuuskaupan puoleisista talleista oli Mustlahden kylän talojen Terävän, Uusmiehen ja Ylhäisten yhteisessä käytössä. Yli 90-vuotias Aino Haatio Mustlahdesta muisteli 2015, että hevoset ajettiin rekineen talleihin kirkonmenojen ajaksi. Hevosille laitettiin paksut loimet selkään ja ruokaa eteen.
Toinen talli kuului Härjänvatsan kylän talollisille yhteisesti. Kolmas talli oli ilmeisesti Lohjansaaren talojen käytössä. Sieltä tultiin kirkkoon talvisin hevoskyydillä jäätä pitkin Lohjanjärven yli. Nummijärveläiset kävivät Karjalohjan kirkossa vuodesta 1874 lähtien, joten jossakin tallissa heidänkin hevosensa olivat. Kaksi itäpuolen tallia purettiin 1949. Kolmas eli viimeisenä pystyssä ollut talli purettiin muutamaa vuotta myöhemmin. Se oli kesällä 1952 jo lähes hajoamispisteessä. (Kuvat 5-8).
Kuva 5: Oskari Viljanen 1905: Oikealla ensimmäinen, mutta noin v. 1900 varastokäyttöön muutettu kirkkotalli. Vasemmalla pärekattoinen kirkkotalli, jonka seinustalla seisoo kirkkoväkeä. Muita talleja ei itäpuolella vielä ollut. Vasta vuoden 1915 tienoilla pystytettiin kaksi tallia lisää.
Kuva 6. Itäpuolen tallit 1925. Oikealla erottuu osuuskaupan hevospuomi,
jota sai käyttää myös kaupan ollessa kiinni.
Kuva 7. Arvo Tukkinen 1926: Itäpuolen tallit
Kirkkotallien historia päättyy
Kirkkotallit olivat kuuluneet olennaisena osana Karjalohjan kirkonkylän maisemaan. Hevoset hävisivät kylän raitilta 1960-luvulta lähtien, ja kirkkoon alettiin kulkea yhä enemmän autoilla. Viimeisenä pystyssä ollut "Empun talli" purettiin 1970-luvulla (kuva 9) ja siirrettiin Kuusialle Vanhantalon pihapiiriin. Siihen päättyi kirkkotallien yli 100-vuotinen historia Karjalohjalla.
Kuva 9: Tauno Puputti 1970-luvun alkupuolella: Kuusian Uudentalon ja
Vanhantalon yhteisesti omistaman ja viimeisenä pystyssä säilyneen
eteläpuolen kirkkotallin purku- ja siirtotyöt Kuusialle alkavat.
Vanhantalon yhteisesti omistaman ja viimeisenä pystyssä säilyneen
eteläpuolen kirkkotallin purku- ja siirtotyöt Kuusialle alkavat.
OOOOOO
Kuvaluettelo:
Kuva 1: Yrjö Lehtonen 1913: Eteläpuolen tallit näkyvät
vasemmalla Yrjö Lehtosen kaupan mainoskuvassa.
Kuva 2: Irene Wahlberg 1894: Ensimmäinen valokuva Karjalohjan kirkosta. Eteläpuolen kolme kirkkotallia erottuvat vasemmalla.
Kuva 3. Oskari Viljanen 1903: Eteläpuolen kirkkotallit, joista oikealla kauppias Miinisen hevosvaja.Kuva 2: Irene Wahlberg 1894: Ensimmäinen valokuva Karjalohjan kirkosta. Eteläpuolen kolme kirkkotallia erottuvat vasemmalla.
Kuva 4. Jalmari Ahkio 1919: Karjalohjan kirkkotallit. Eteläpuolella talleja on kaksi, itäpuolella kolme.
Kuva 5: Oskari Viljanen 1905: Oikealla ensimmäinen, mutta noin v. 1900 varastokäyttöön muutettu kirkkotalli. Vasemmalla pärekattoinen kirkkotalli, jonka seinustalla seisoo kirkkoväkeä. Muita talleja ei itäpuolella vielä ollut. Vasta vuoden 1915 tienoilla pystytettiin kaksi tallia lisää.Kuva 6. Itäpuolen tallit 1925. Oikealla osuuskaupan hevospuomi, jota sai käyttää myös kaupan ollessa kiinni.
Kuva 7. Arvo Tukkinen 1926: Itäpuolen tallit
Kuva 8. Arvo Tukkinen, itäpuolen tallit ja Osuuskauppa 1946
Kuva 9: Tauno Puputti 1970-luvun alkupuolella: Kuusian Uudentalon ja Vanhantalon yhteisesti omistaman
ja viimeisenä pystyssä säilyneen eteläpuolen kirkkotallin purku- ja siirtotyöt
Kuusialle alkavat.
Valokuvat 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ja 8 Tuomo Tukkisen kokoelmasta,
Valokuvat 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ja 8 Tuomo Tukkisen kokoelmasta,
kuva 9 Fanny Salmisen perikunnan albumista
Lähteet:
Veikko
Kallio: Karjalohja, Itsenäisen väen pitäjä (2005)
Liisa Mantere: Karjalohjan seurakunta 400 vuotta (2014)
Tuomo
Tukkinen: Karjalohjan kylät ennen ja eilen (2008)
Tuomo
Tukkinen: Karjalohjan entisyyttä I (2014)
Tuomo
Tukkinen: Karjalohjan entisyyttä II (2014)
Iso
Tietosanakirja nro 6, Otava 1934
Verkkotietosanakirja
Wikipedia
Haastatellut:
Eteläpuolen tallit: Risto Kuittinen, Sylvi Puputti, Antti Rosenblad
Itäpuolen tallit: Aino Haatio, Liisa Mantere, Anneli Teperi
Kattelus: Terhi Haataja, Anna Nordström
Kärkelän kartano: Tanja Bergroth, Inga-Lill Hassel
Lohjansaari: Tapio Heljävaara
Nummijärvi: Heljä Järnefelt
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti