Eräässä radio-ohjelmassa kerrottiin pahoista lapsista.
Alakoululaiset
kiusaavat, potkivat, purevat, homottelevat ja huorittelevat
toisiaan
ja opettajia. Suuri osa lapsista ja vanhemmista on aivan kunnollisia,
mutta ”pahat” saavat huomiota ja palstatilaa kuten tässäkin.
Opettajien keinot väkivaltaisia lapsia kohtaan ovat heikot.
Ei saa tut-
kia laukkuja, ei takavarikoida puukkoja eikä huumeita. Raivoavan
lap-
sen hillitseminen on vaarallista, mutta hoitoon häntä ei saa. Kyseessä
on
myös toisten lasten turvallisuus. Tappouhkauksia tulee vanhemmil-
ta, jotka ovat
usein alkoholi- ja mielenterveysongelmaisia itsekin. Ei
kasvatusvastuuta pidä
jättää kouluille, mutta ei sen pitäisi olla sairai-
den lasten
säilytyspaikkakaan.
Edes parivuotiaan ei pidä antaa lyödä äitiään. Kun naapurin
lapsi rie-
hui ja hakkasi äitiään, tämä vain väisteli ja sanoi, että kenelle
lapsi
purkaisi kiukkuaan jos ei äidilleen? Olin lukenut A.S.Neill´in
Summer-
hillin, joka oli 60-luvulla monen kasvattajan raamattu. Miller vastusti
lasten ruumiillista kurittamista ja autoritaarista kasvatusta, joka
tu-
kahduttaa luovuuden. Nyt tukkapöllykin on onneksi kriminalisoitu, mut-
ta yhä
minua kiusaa ohje: ”Lapsi ei saa joutua ristiriitaan taloudellisten
seikkojen
kanssa.” Siis jos lapsi haluaa hakata nauloja pianoon, niin isi
antaa lisää
nauloja? Summerhillin ilmestymisen aikoihin myös kalja-
örvellyksestä tuli maan
tapa, eivätkä kaikki jätä juomista edes odotus-
aikana.
Syytetään vapaata kasvatusta. Vanhempien tulisi kuitenkin
olla vanhem-
pia eikä lastensa kavereita, vetää kasvatusasioissa yhtä köyttä myös
opettajan kanssa. Hyvien tapojen juurruttamiseksi voi esim. vähentää
viikkorahaa toisten v-h-h – nimittelystä. Meidän lapset eivät kironneet
kotona
emmekä mekään; olin saanut lapsena kuulla ärräpäitä kylliksi.
Isän kiroilu ei
ollut harmitonta puheen tehostusta vaan pelottavaa,
sodasta palanneen miehen
tunneilmaisua.
TV:ssä loppui äskettäin ranskalainen
sarja Opettaja ohjaimissa. Aiheena
oli aina jokin ongelma ja lapset
käyttäytyivät hyvin ja kunnioittivat opet-
tajaansa. Sarjaa esitettiin
arkiaamuina, joten sitä eivät nähneet opettajat,
työssäkäyvät vanhemmat eivätkä
koululaiset.
Ranskassa lapsi opetetaan jo kotona odottamaan vuoroaan,
esimerkiksi
äiti ei heti keskeytä puhelua, kun lapsi nykii helmasta. Puistossa
lapset
leikkivät keskenään ja äidit siemailevat kahvia. Ja ilta on vanhempien
yhteistä aikaa. Lapsi ei ole perheen keskipiste vaan osa sitä. Ranskalais-
lapsi
pääsee (!) kouluun 3 vuotiaana, jos ei enää käytä vaippoja. Opetta-
jia pitänee
vieläkin teititellä ja tervehtiä kunnioittavasti. Ranska on aina
pannut oman
kulttuurinsa ja kielensä etusijalle. Ehkä Neill ei sen vuoksi
saanut maassa
kovin suurta jalansijaa. Ja onko joku nähnyt ranskankie-
listä Aku Ankkaa?
(Heillähän on Tintti). Aku Ankasta opitaan jo pienenä,
kuinka kivaa toisten
kiusaaminen on. TV on täynnään väkivaltaohjelmia.
Suomalainen Angry Bird
pelikin perustuu toisten tuhoamiseen.
Kiusaamisen torjumiseen tarvitaan kaikki keinot.
FaceBookissa kiertää
tarina newyorkilaisesta opettajasta, joka jakoi oppilaille
puhtaat paperi-
arkit. Paperi piti rypistää mytyksi, sitä piti polkea ja lyödä,
mutta ei repiä
palasiksi. Seuraavaksi paperi piti oikoa ja katsoa, kuinka
likainen ja täynnä
jälkiä ja taitteita se oli. Sitten lasten käskettiin pyytää
anteeksi paperilta.
”Nuo jäljet eivät koskaan häviä, vaikka kuinka yrität
poistaa niitä. Se on
sama, mitä kiusaaja tekee muille. Vaikka hän pyytäisikin
anteeksi, arvet
eivät ikinä katoa”. Lasten ilmeet kertoivat, että tarina
tehosi. – Vaikuttai-
siko se suomalaiseen pikku raggariin?
KERTTU KERÄNEN
Kommentit Länsi-Uusimaan verkkolehdessä
Keränen. Kiitos. nimim. JepJep
LISÄÄ KOMMENTTEJA:
25.10.2012 22:18
Kolumnin ajatus siitä, ettei vanhempi ole lapsensa kaveri, on mielestäni täysin perus-
teltavissa sillä, että vanhempi on lapsestaan kasvatuksellisesti vastuussa toisin kuin
kaverit. Kasvatusvastuu ei myöskään mielestäni kuulu koululle tai päivähoidolle, vaan
hyvien käytöstapojen tulisi kuulua lapsen jokapäiväiseen elämään jo siinä vaiheessä
kun hän on kouluikäinen. Vaikkakin lapsen perusluonne rakentuu pitkälti ympäristön,
muun muassa kasvatuksen, vaikutuksesta, ei tule unohtaa että myös geenit ohjaavat
temperamenttiämme, eikä täten ole aina vanhempien päätettävissä tuleeko lapsesta
''vaikea''. Temperamentti kun on vaikeasti muutettavissa oleva yksilöllinen ominaisuus,
joka reagoi ympäristön ärsykkeisiin täysin omalla tavallaan, joten vaikka kotikasvatus
olisi ensiluokkaista, voidaan silti törmätä näihin ''vaikeisiin tapauksiin''. Myös mielen-
terveysongelmat ovat piirre, johon emme voi välttämättä kasvatuksella vaikuttaa.
Mielestäni kasvatuksessa tulisi täten paneutua nimenomaan yksilöllisten temperament-
tipiirteiden huomioimiseen, ei vain vanhoillisiin kasvatusmetodeihin.
EmiliaH (nimimerkki)
ja yleensä mukavia ihmisiä, jotka eivät (kai) lapsia kiusatakseen laukkuihin yhtä mittaa
kurkistele. Kun kyse on lasten turvallisuudesta niin opettajalla pitäisi olla oikeus puut-
tua siihen. Jos joku lapsi ottaa vaikkapa toisen lapsen päiväkirjan ja piilottaa sen lauk-
kuunsa niin opettaja voi ottaa sen sieltä pois ja antaa takaisin.
Hyvä kolumni, mutta Aku-Ankan suhteen mielestäni liioittelua. Aku on symppis ja Aku-
Ankan lukijat mukavia ;D
MeeriN (nimimerkki)
nistua silti, sillä vanhemman kaverisuus ei välttämättä tarkoita, että lapsella ei olisi
rajoja ja tämä saisi tehdä mitä haluaa. Itse nään tärkeämmäksi avoimuuden, ymmär-
täväisyyden ja vilpittömän tuen. Näiden avulla uskoisin lapsesta "muovautuvan" kun-
non järkeään käyttävä kansalainen.
Teksti kaikenkaikkiaan kuitenkin oli melko hyvä ja asiaa puhuva. Ja että opettaja ei
saa tutkia laukkuja, vaikka täällä olisi lapsella hallussa huumeita tai esimerkiksi ase ?
Tämä on jo liioiteltua yksityisyyden suojaamista ja tässä kohdassa ainakin sitä maa-
laisjärkeä pitäisi käyttää ja toimia sen mukaan, mikä oikeasti on oikein eikä sen mu-
kaan, mitä säännöissä lukee, ja lopuksi sitten jonkun miettiä, onko sääntö edes täysin
pätevä.
amandap (nimimerkki)
miettiä, että mitä kaikkea tekevät ja sanovat pienen lapsen kuullessa. Niinkuin
tekstissä sanotaankin, että nykyajan monet lasten ohjelmatkin ovat yllättävän
väkivaltaisia ja pelit myös. Erityisesti minua ihmetyttää tuo, että pienetkin lapset
käyttäytyvät todella törkeästi opettajia kohtaan ja kyllä opettajien pitäisi käyttää
omaa järkeäkin jos on epäilys, että lapsella on repussa vaikka puukko, niin silloin
kyllä se reppu pitäisi tarkistaa, vaikka se ei olisikaan sallittua.
Kaiken kaikkiaan teksti oli hyvä ja hyvin puhuttava ja varmasti keskustelua herät-
tävä.
26.10.2012 09:24
Kun puhutaan kunnioituksesta, se ei mielestäni ole pelkkää teitittelyä tai kunnioit-
tavasti tervehtimistä vaan ylipäätänsä hyvin käyttäytymistä kenelle tahansa. Lei-
mautuuko lapsesta pakosti epäkunnoittava ihminen jos hän ei teitittele opettajaan
niinkuin ranskalaisiin tapoihin kuulunee? Kasvatuksessa kaverillinen opetus voisi o
lla jopa tehokkaampaa kuin liiallinen aikuismainen auktoriteetin ja vallan käyttö.
Huomaahan sen muutenkin kuinka paljon pienet lapset oppivat kavereiltaan, niin
hyvässä kuin pahassakin. Ystävilta saadut neuvot voivat ollakin helpompi omaksua,
kuin vanhemmilta ja opettajilta saadut opit. Tekstissä mainittu asia, että oppilai-
den reppuihin ei saa kurkistaa, on ehkä hieman liikaa. Opettajat tuskin katselevat
reppuihin huvinvuokseen tai urkkiakseen oppilaiden yksityisasioita, vaan kaikkien
turvallisuuden eduksi. Jos herää epäilys jostain hämärästä, se pitäisi saada tar-
kistaa.
Teksti oli mielenkiintoinen ja kirjoitettu hyvin tärkeästä aiheesta!
Kommentit Länsi-Uusimaan verkkolehdessä
22.10.2012 14:51
Erittäin hieno ja hyvä kirjoitus ....
kannattais pullamössö äitien ja isien ottaa vähän mallia ja oppia
kuinka
kakarat muualla päin maailmaa kasvatetaan !
Erska (nimimerkki)
23.10.2012 17:18
Toivon kolumnia hyvin käyttäytyvistä lapsista. Heitä
nimittäin on paljon. Sitä ei
ehkä tunnusteta etteivät muut leimaituisi..... mikä on käsittämätöntä.
Tuttavapii-
rissämme ei ole yhtä ainoaa huonosti käyttäytyvää lasta. Johtunee siitä, että lapsil-
la on jämäkät vanhemmat ja lapsilla on
täysin selkeä rooli perheessä: he ovat lap-
sia ja he eivät todellakaan pyöritä perheen arkea saatikka tee mitään
päätöksiä.
Vanhemmuus ei ole kaveruutta vaan vastuuta lapsesta ja hänen kasvatuksestaan.
yksinkertaista (nimimerkki)
24.10.2012 12:47
Kyllähän se kodista lähtee muiden ihmisten huomioiminen.
Jos vanhemmat ovat
täysiä typeryksiä ja opettavat lapsistaan samanlaisia, ei sitä voi koulussa korjata
tai
missään muuallakaan. Itse olin opettajana 32 vuotta ja noin 95% (tuulesta tem-
mattu luku, parempi olis sanoa
lähes kaikki) oppilaistani olivat hyvin käyttäytyviä
ja muutenkin kunnioitettavia ihmisen alkuja. Monet heistä
olivat meikäläistä pa-
rempia, niin opiskelussa kuin toisten huomioonottamisessakin. Näitä "pahoja"
lapsia on vähän. Heihin pitäisi jollain tapaa pureutua ajoissa.
Miten, sitä en osaa neuvoa.
Wanda nimimerkki)
Lisäksi
+ 10 suosittelee,
ja FaceBookissa 8 tykkää, yksi maininta ”mie oon täysin samaa mieltä”
+ tekstari 20.10. "Todella asiallinen kirjoitus perjantain lewhdessä, Kerttu Keränen. Kiitos. nimim. JepJep
LISÄÄ KOMMENTTEJA:
25.10.2012 22:18
Kolumnin ajatus siitä, ettei vanhempi ole lapsensa kaveri, on mielestäni täysin perus-
teltavissa sillä, että vanhempi on lapsestaan kasvatuksellisesti vastuussa toisin kuin
kaverit. Kasvatusvastuu ei myöskään mielestäni kuulu koululle tai päivähoidolle, vaan
hyvien käytöstapojen tulisi kuulua lapsen jokapäiväiseen elämään jo siinä vaiheessä
kun hän on kouluikäinen. Vaikkakin lapsen perusluonne rakentuu pitkälti ympäristön,
muun muassa kasvatuksen, vaikutuksesta, ei tule unohtaa että myös geenit ohjaavat
temperamenttiämme, eikä täten ole aina vanhempien päätettävissä tuleeko lapsesta
''vaikea''. Temperamentti kun on vaikeasti muutettavissa oleva yksilöllinen ominaisuus,
joka reagoi ympäristön ärsykkeisiin täysin omalla tavallaan, joten vaikka kotikasvatus
olisi ensiluokkaista, voidaan silti törmätä näihin ''vaikeisiin tapauksiin''. Myös mielen-
terveysongelmat ovat piirre, johon emme voi välttämättä kasvatuksella vaikuttaa.
Mielestäni kasvatuksessa tulisi täten paneutua nimenomaan yksilöllisten temperament-
tipiirteiden huomioimiseen, ei vain vanhoillisiin kasvatusmetodeihin.
EmiliaH (nimimerkki)
25.10.2012 22:45
Opettajan pitäisi saada katsoa oppilaan
laukkuun. Opettajat ovat aikuisia, koulutettuja ja yleensä mukavia ihmisiä, jotka eivät (kai) lapsia kiusatakseen laukkuihin yhtä mittaa
kurkistele. Kun kyse on lasten turvallisuudesta niin opettajalla pitäisi olla oikeus puut-
tua siihen. Jos joku lapsi ottaa vaikkapa toisen lapsen päiväkirjan ja piilottaa sen lauk-
kuunsa niin opettaja voi ottaa sen sieltä pois ja antaa takaisin.
Hyvä kolumni, mutta Aku-Ankan suhteen mielestäni liioittelua. Aku on symppis ja Aku-
Ankan lukijat mukavia ;D
MeeriN (nimimerkki)
25.10.2012 23:54
Onko paha jos vanhempi on kasvatuksen ohella
lapsensa kaveri ? Hyvä kasvatus voi on-nistua silti, sillä vanhemman kaverisuus ei välttämättä tarkoita, että lapsella ei olisi
rajoja ja tämä saisi tehdä mitä haluaa. Itse nään tärkeämmäksi avoimuuden, ymmär-
täväisyyden ja vilpittömän tuen. Näiden avulla uskoisin lapsesta "muovautuvan" kun-
non järkeään käyttävä kansalainen.
Teksti kaikenkaikkiaan kuitenkin oli melko hyvä ja asiaa puhuva. Ja että opettaja ei
saa tutkia laukkuja, vaikka täällä olisi lapsella hallussa huumeita tai esimerkiksi ase ?
Tämä on jo liioiteltua yksityisyyden suojaamista ja tässä kohdassa ainakin sitä maa-
laisjärkeä pitäisi käyttää ja toimia sen mukaan, mikä oikeasti on oikein eikä sen mu-
kaan, mitä säännöissä lukee, ja lopuksi sitten jonkun miettiä, onko sääntö edes täysin
pätevä.
amandap (nimimerkki)
26.10.2012 08:38
Suurin osa lasten oppimista asioista on
kotoa opittua ja siksi vanhempien pitäisi miettiä, että mitä kaikkea tekevät ja sanovat pienen lapsen kuullessa. Niinkuin
tekstissä sanotaankin, että nykyajan monet lasten ohjelmatkin ovat yllättävän
väkivaltaisia ja pelit myös. Erityisesti minua ihmetyttää tuo, että pienetkin lapset
käyttäytyvät todella törkeästi opettajia kohtaan ja kyllä opettajien pitäisi käyttää
omaa järkeäkin jos on epäilys, että lapsella on repussa vaikka puukko, niin silloin
kyllä se reppu pitäisi tarkistaa, vaikka se ei olisikaan sallittua.
Kaiken kaikkiaan teksti oli hyvä ja hyvin puhuttava ja varmasti keskustelua herät-
tävä.
JuhaS
26.10.2012 09:24
Kun puhutaan kunnioituksesta, se ei mielestäni ole pelkkää teitittelyä tai kunnioit-
tavasti tervehtimistä vaan ylipäätänsä hyvin käyttäytymistä kenelle tahansa. Lei-
mautuuko lapsesta pakosti epäkunnoittava ihminen jos hän ei teitittele opettajaan
niinkuin ranskalaisiin tapoihin kuulunee? Kasvatuksessa kaverillinen opetus voisi o
lla jopa tehokkaampaa kuin liiallinen aikuismainen auktoriteetin ja vallan käyttö.
Huomaahan sen muutenkin kuinka paljon pienet lapset oppivat kavereiltaan, niin
hyvässä kuin pahassakin. Ystävilta saadut neuvot voivat ollakin helpompi omaksua,
kuin vanhemmilta ja opettajilta saadut opit. Tekstissä mainittu asia, että oppilai-
den reppuihin ei saa kurkistaa, on ehkä hieman liikaa. Opettajat tuskin katselevat
reppuihin huvinvuokseen tai urkkiakseen oppilaiden yksityisasioita, vaan kaikkien
turvallisuuden eduksi. Jos herää epäilys jostain hämärästä, se pitäisi saada tar-
kistaa.
Teksti oli mielenkiintoinen ja kirjoitettu hyvin tärkeästä aiheesta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti