Yksi mielilausahduksiani on, että verottaja saa kiinni
kunnolla vain palkan-
saajat, eläkeläiset ja autoilijat – nyt lisäisin joukkoon
lukiolaisten vanhem-
mat. Tosin kyseessä ei ole verot vaan oppikirjojen osto, joka on melkoinen
kulu teiniperheissä. Kirjat vaihtuvat lähes vuosittain, ja varsinaisen oppi-
kirjan parina on harjoituskirja, jota ainakaan ei voi käyttää kahdesti. Edis-
tystä on toki tapahtunut. 80-luvulla piti maksaa kirjojen lisäksi myös luku-
kausimaksut. Onneksi ne poistuivat SYL:n raivokkaan kampanjan ansiosta
1992.
mat. Tosin kyseessä ei ole verot vaan oppikirjojen osto, joka on melkoinen
kulu teiniperheissä. Kirjat vaihtuvat lähes vuosittain, ja varsinaisen oppi-
kirjan parina on harjoituskirja, jota ainakaan ei voi käyttää kahdesti. Edis-
tystä on toki tapahtunut. 80-luvulla piti maksaa kirjojen lisäksi myös luku-
kausimaksut. Onneksi ne poistuivat SYL:n raivokkaan kampanjan ansiosta
1992.
Koulukirjat ovat iso bisnes. Jo 70-luvulla vaadittiin
oppikirjojen tekemisen valtiollistamista. Silloinkin oppikirjoja vaihdettiin
usein, eivätkä käytetyt
kirjat soveltuneet nuoremmille sisaruksille. Kirjoja ei
aina edes luettu lop-
puun.
Nykylukion kirjat maksavat 1000-1400 euroa.
Ammattikoululaistenkin on
hankittava kirjoja ja materiaaleja ja kulut saattavat
olla yhtä isot. Jo
pienituloisella perheellä voivat kirjakustannukset olla
melkoinen kynnys,
puhumattakaan työttömän tai yksinhuoltajan perheestä.
Lapsilisäkin päät-
tyy juuri lukion alkamisen aikaan. Asuminen toisella
paikkakunnalla ja
bussimaksut aiheuttavat lisäkuluja. Presidentin nuorten
syrjäytymistyö-
ryhmäkin oli rajannut raha-asiat ehdotustensa ulkopuolelle.
Olisivatko ilmaiset kirjat ylivoimainen kustannus kunnille?
Koulu organi-
soisi kirjojen uudelleenkäytön tehokkaammaksi ja oppilas korvaisi
vain,
jos kirja on kadonnut tai ihan kelvoton. Monelle nuorelle opintojen
jat-
kaminen on edelleenkin rahakysymys.
Mutta silti, mikäs meidän on ollessa. Monessa kehitysmaassa
otetaan
lasten koulunpääsyssä vasta ensi askelia. Edelleenkin jää 93 miljoonaa
lasta vuosittain koulun ovien ulkopuolelle, ja valtaosa heistä on tyttöjä.
Pojat pääsevät kouluun, mutta
tyttöjä tarvitaan kotitöissä ja hoitamassa
nuorempia sisaruksia. Tyttöjen
koulutie harvaanasutuilla syrjäseuduilla voi
myös olla vaarallinen monestakin
syystä. Ääritapauksissa tyttöjen koulun-
käyntiä on koetettu estää räjäyttämällä
koulubussi- Monissa maissa tytöt jou-
tuvat naimisiin jopa 12-vuotiaana ja se
lopettaa kouluhaaveet lopullisesti.
– Maailmassa on edelleen 800 miljoonaa aikuistakin lukutaidotonta,
ja
kaksi kolmasosaa heistä on naisia.
Sielläkin, missä kouluja on, kirjoista ja muista
tarvikkeista on pulaa.
Sudanissa lasten pitää kantaa jopa oma tuoli kouluun.
Näin kuvan
pikkutytöstä, joka sanoo: En välitä yhtään vaikka ei ole pulpettia,
kunhan vain saan käydä koulua. Intiassa koulu on ilmainen ja pakol-
linen, mutta
jotkut vanhemmat eivät halua lähettää tyttäriään kou-
luun, jossa ei ole kunnon
wc-tiloja. Tämmöisiä kouluja on 40%.
Intian korkein oikeus määräsi äskettäin,
että puolen vuoden kuluttua
Intian jokaisessa koulussa on oltava puhdasta
juomavettä ja käymälät.
Vessoja onkin viime aikoina ryhdytty rakentamaan – erikseen
tytöil-
le ja pojille. Ihmettelen, mistä intialaiset saavat vettä vessoihinsa,
kun puhtaasta juomavedestäkin on pulaa. Sitä paitsi vesivessat ovat
ympäristön
tuho. Nyt olisi huussiviennillä ja –neuvonnalla kysyntää
ainakin intialaisiin
kotitalouksiin, joista vain puolella on käymälä.
Kuntavaaleja on ruodittu jo monta päivää. Kerrataanpa vielä: koko
maan äänestysprosentti oli 58,2 eli kolme prosenttiyksikköä vähem-
män kuin 2008. Lohjan lukema oli 56,2, eli lähes puolet äänioikeute-
tuista nukkui! Karjalohjalla oltiin virkeämpiä (62.6%) ja vaalitulok-
sesta voidaan olla vähintäinkin tyytyväisiä. Lohjan valtuustoon saa-
tiin 3 ja ½ valtuutettua: Lackman, Lehtonen, Aittakumpu ja puoli
Linnavirtaa.
Menestystä heille valtuustotyössä!
KERTTU KERÄNEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti