10. tammikuuta 2013

TIETO LISÄÄ TUSKAA. Länsi-Uusimaa 11.1.2013



Intiassa kuusi miestä raiskasi 23 vuotiaan fysioterapiaa opiskelevan tytön,
pahoinpiteli hänen poika­ystävänsä ja yritti vielä ajaa uhrin kuoliaaksi bus-
silla. Yksi miehistä omisti bussin. Tapahtumasta on syntynyt iso kansanliike
naisten aseman parantamiseksi ja mm. tytön isä vaatii tekijöiden hirttä-
mis­tä. Kuolemanrangaistus murhasta on mahdollinen paitsi yhdelle syyte-
tyistä, joka on alaikäinen.

 

Poliisille ilmoitetaan raiskauksista joka 20s minuutti. Hallitus on tapauksen
herättämänä luvannut parantaa naisten turvallisuutta ja perustanut kaksi
komiteaa. Koska pari kansanedustajaa ja kuusi osavaltioiden edustajaa
odottavat parhaillaan raiskaussyytteittensä käsittelyä, tuomioita vetkutel-
ta­neen pitkään.

 

Naisten asema arabimaissa ei ole häävi muttei Aasiassakaan. Intiassa nainen
on isänsä tytär, mie­hensä vaimo ja poikansa äiti, miesten omaisuutta ja
kauppatavaraa. Perheväkivalta on yleistä, myös miehen sukulaiset saavat
kurittaa naista. Naisen asema paranee, jos hän onnistuu synnyttä­mään
pojan. Leskeksi jäätyään hän on taas hyljeksitty taakka perheelleen. Iki-
vanhan perinteen mu­kaan naislesket poltettiin kuoliaiksi miesvainajansa
mukana. Näitä tapauksia tulee maaseudulla yhä ilmi silloin tällöin.

 

Yli puolet Intian naisista on lukutaidottomia. Tyttöjä ei lähetetä kouluun
kun naisopettajia on har­vassa ja tytär voisi joutua miesopettajan lähente-
lemäksi. Niinpä tytöt joutuvat jopa kymmenvuoti­aina töihin, kotiapulaisiksi
varakkaisiin perheisiin. He ovat halpaa työvoimaa, moni työskentelee ruo-
kapalkalla ja kohtelu on huonoa. Tehtaissa lapsityövoiman käyttö on lailla
kielletty.

 

Vuoden 1860 avioliittolaki salli 10 vuotiaiden tyttöjen naittamisen, nyky-
ään ikäraja on 18. Vaikka laki kielsi jo 40 vuotta sitten myötäjäisten anta-
misen ja vastaanottamisen, tapa on vain voimistunut. Myötäjäiset ovat
usein naisen ainoa perintö, mutta voivat viedä vanhemmat vararikkoon.
Jos myö­täjäisiä ei häiden jälkeen ala kuulua, miniälle kostetaan (nk.
lavastetut myötäjäismurhat). Rahat voivat myös päätyä petollisen sulha-
sen taskuihin, ja näitä kunniansa menettäneitä, hylättyjä vaimoja on joka
kylässä.

 

Intiassa kuten Kiinassakin tyttöjä syrjitään myös abortoimalla, vaikka
sikiön sukupuolen selvittä­minen on laitonta. Pohjois-Intiasta puuttuu
miljoonia tyttölapsia (Kiinassa 50 miljoonaa), eikä tyttöjen vähäisyys
suinkaan paranna heidän asemaansa, päinvastoin. Poikalasten odote-
taan turvaavan vanhempiensa vanhuuden. Tyttöjen merkitys paranisi,
jos he voisivat kouluttautua, saisivat ammatin ja omaa rahaa. Koulu-
tettu tytär on arvokas avioliittomarkkinoilla, kunhan ei ole aviomies-
tään koulutetumpi.

 

Lainsäädäntö on monessa asiassa kohdallaan jo 1800-luvulta lähtien,
mutta uskonnot, ikivanha kulttuuri ja tietämättömyys varsinkin maa-
seudulla pitävät vanhat tavat kunniassa. Intia on neljän suuren uskon-
non, hindulaisuuden (80% väestöstä), buddhalaisuuden, sikhiläisyyden
ja jainalai­suuden kehto. Islamilaisuus levisi Intiaan 1000-luvulla hävit-
täen sieltä buddhalaisuuden. Maassa on muslimeja kolmanneksi eniten
maailmassa. Myös kristittyjä on.

 

Kastilaitos on kehittynyt hindulaisuudessa. Toisaalta hindulaisuudesta
juontaa kunnioitus toisia ihmisiä ja suvaitsevaisuus muita uskontoja ja
kulttuureja kohtaan. Kastijärjestelmään liittyvä syr­jintä kiellettiin In-
tian perustuslaissa 1950, mutta se määrittelee edelleenkin lukematto-
mia asioita varsinkin maaseudulla.

 

Intia on yksi maailman johtavista talousmaista. Väitetään, että naisten
asema kaupungeissa on hyvä ja naisia on korkeissa asemissa myös ta-
louselämässä. Intian edellinen presidenttikin oli nainen.

 

Silti, jos tästä ei mene yöunet, niin mistä sitten?

 

KERTTU KERÄNEN

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti