Intiassa kuusi miestä raiskasi 23 vuotiaan fysioterapiaa
opiskelevan tytön,
pahoinpiteli hänen poikaystävänsä ja yritti vielä ajaa
uhrin kuoliaaksi bus-
silla. Yksi miehistä omisti bussin. Tapahtumasta on
syntynyt iso kansanliike
naisten aseman parantamiseksi ja mm. tytön isä vaatii
tekijöiden hirttä-
mistä. Kuolemanrangaistus murhasta on mahdollinen paitsi
yhdelle syyte-
tyistä, joka on alaikäinen.
Poliisille ilmoitetaan raiskauksista joka 20s minuutti.
Hallitus on tapauksen
herättämänä luvannut parantaa naisten turvallisuutta ja
perustanut kaksi
komiteaa. Koska pari kansanedustajaa ja kuusi osavaltioiden
edustajaa
odottavat parhaillaan raiskaussyytteittensä käsittelyä, tuomioita
vetkutel-
taneen pitkään.
Naisten asema arabimaissa ei ole häävi muttei Aasiassakaan.
Intiassa nainen
on isänsä tytär, miehensä vaimo ja poikansa äiti, miesten
omaisuutta ja
kauppatavaraa. Perheväkivalta on yleistä, myös miehen sukulaiset
saavat
kurittaa naista. Naisen asema paranee, jos hän onnistuu synnyttämään
pojan.
Leskeksi jäätyään hän on taas hyljeksitty taakka perheelleen. Iki-
vanhan
perinteen mukaan naislesket poltettiin kuoliaiksi miesvainajansa
mukana. Näitä
tapauksia tulee maaseudulla yhä ilmi silloin tällöin.
Yli puolet Intian naisista on lukutaidottomia. Tyttöjä ei
lähetetä kouluun
kun naisopettajia on harvassa ja tytär voisi joutua
miesopettajan lähente-
lemäksi. Niinpä tytöt joutuvat jopa kymmenvuotiaina
töihin, kotiapulaisiksi
varakkaisiin perheisiin. He ovat halpaa työvoimaa, moni
työskentelee ruo-
kapalkalla ja kohtelu on huonoa. Tehtaissa lapsityövoiman
käyttö on lailla
kielletty.
Vuoden 1860 avioliittolaki salli 10 vuotiaiden tyttöjen
naittamisen, nyky-
ään ikäraja on 18. Vaikka laki kielsi jo 40 vuotta sitten
myötäjäisten anta-
misen ja vastaanottamisen, tapa on vain voimistunut.
Myötäjäiset ovat
usein naisen ainoa perintö, mutta voivat viedä vanhemmat
vararikkoon.
Jos myötäjäisiä ei häiden jälkeen ala kuulua, miniälle kostetaan
(nk.
lavastetut myötäjäismurhat). Rahat voivat myös päätyä petollisen sulha-
sen
taskuihin, ja näitä kunniansa menettäneitä, hylättyjä vaimoja on joka
kylässä.
Intiassa kuten Kiinassakin tyttöjä syrjitään myös
abortoimalla, vaikka
sikiön sukupuolen selvittäminen on laitonta.
Pohjois-Intiasta puuttuu
miljoonia tyttölapsia (Kiinassa 50 miljoonaa), eikä tyttöjen vähäisyys
suinkaan paranna heidän asemaansa, päinvastoin. Poikalasten odote-
taan turvaavan
vanhempiensa vanhuuden. Tyttöjen merkitys paranisi,
jos he voisivat
kouluttautua, saisivat ammatin ja omaa rahaa. Koulu-
tettu tytär on arvokas
avioliittomarkkinoilla, kunhan ei ole aviomies-
tään koulutetumpi.
Lainsäädäntö on monessa asiassa kohdallaan jo 1800-luvulta
lähtien,
mutta uskonnot, ikivanha kulttuuri ja tietämättömyys varsinkin
maa-
seudulla pitävät vanhat tavat kunniassa. Intia on neljän suuren uskon-
non,
hindulaisuuden (80% väestöstä), buddhalaisuuden, sikhiläisyyden
ja jainalaisuuden
kehto. Islamilaisuus levisi Intiaan 1000-luvulla hävit-
täen sieltä
buddhalaisuuden. Maassa on muslimeja kolmanneksi eniten
maailmassa. Myös
kristittyjä on.
Kastilaitos on kehittynyt hindulaisuudessa. Toisaalta
hindulaisuudesta
juontaa kunnioitus toisia ihmisiä ja suvaitsevaisuus muita
uskontoja ja
kulttuureja kohtaan. Kastijärjestelmään liittyvä syrjintä
kiellettiin In-
tian perustuslaissa 1950, mutta se määrittelee edelleenkin
lukematto-
mia asioita varsinkin maaseudulla.
Intia on yksi maailman johtavista talousmaista. Väitetään,
että naisten
asema kaupungeissa on hyvä ja naisia on korkeissa asemissa myös
ta-
louselämässä. Intian edellinen presidenttikin oli nainen.
Silti, jos tästä ei mene yöunet, niin mistä sitten?
KERTTU KERÄNEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti