Ennen vanhaan kun ihminen tuli sairaaksi, hän meni lääkärin
vastaanotolle.
Ei ollut ajanvaraussysteemeitä eikä vuoronumeroita, lääkäri
vain huusi
ovelta ”Seuraava potilas”. Ei ole tiedossa, mitä tapahtui, jos
useampi po-
tilas oli mielestään seuraava, tuliko käsirysy vai miten homma
hoitui.
Joka tapauksessa lääkäri tutki potilaan, määräsi lääkkeet, lähetti
sairaa-
laan tms. Ja sitten: Seuraava potilas!
Teknisen kehityksen riemukulun myötä terveyskeskuslääkärin
vastaan-
otolle pääsy on vaikeutunut lähes ylivoimaiseksi mm. Helsingissä.
Ensiksi
on soitettava tiettyyn kellonaikaan ajanvaraukseen. Aina jonoon ei edes
päässyt. Nyt systeemi on kehittynyt siten, että puhelimeen vastataan aika
pian
ja kysytään Haluatteko suomenkielistä palvelua, valitkaa 1, jos haluat-
te
ruotsinkielistä palvelua, valitkaa 2. Jos asianne koskee ajanvarausta,
painakaa 3 jne. Sitten systeemi huomaa, että kaikkien hoitajien linjat on
varattu, joten odottakaa hetki, tietonne tallentuvat nauhalle ja me soitam-
me
teille mahdollisimman pian.
Sairaanhoitaja soittaa iltapäivällä ja kun lääkärin
vastaanotolle pyrkimisen
syy (pari kuukautta kestänyt kova kipu oikeassa
jalassa) on selostettu, hoi-
taja kysyy henkilötunnuksen, joka kertoo potilaan
iän ja äänestä onkin jo
voinut päätellä onko soittaja mies vai nainen.
Potilas alkaakin hakea vikaa itsestään: hän on nainen ja
ikääkin on. Sietä-
mätön kipu lonkasta jalkaterään taitaa ollakin vähäpätöistä
ja niinpä hoita-
jan ei tarvitse käyttää potilaantorjuntataitojaan hyväksi
ainakaan täysillä.
Kun muutama purkillinen vahvaa tulehduskipulääkettä (Burana800) on
käy.
tetty, jonkin verran helpottaen, munuaisten ja maksavaurion pelko ajaa
kyselemään apua terveyskeskuksesta. Sairaanhoitaja kehottaa vaihtamaan
lääkkeen parasetamoliin (Panadol), vaikka potilas kertoo huomanneensa
sen tehottomaksi. Hoitajan päätöksellä aika lääkärille merkitään kuukau-
den päähän.
Kolmas kuukausi kipujen kanssa on menossa. Itku pääsee jo
parinkymme-
nen metrin kävelystä, vesijuoksu sattuu, tavallinen uinti sattuu. Ei
voi
mennä nukkumaankaan kun minuutin päästä alkavat kivut, mikään asento
ei
käy.
Suoraan Peijaksen sairaalan ortopedin vastaanotolle on turha
pyrkiä, tar-
vitaan terveyskeskuslääkärin lähete. Miksi? Yksityisen lääkäriaseman
orto-
pedille pääsee ilman lähetettä parin päivän odotuksella. Siellä ortopedi
pistää kortisonipiikin kaikkein kipeimpään paikkaan, kun potilas on vähän
vihjaillut sen ehkä tehoavan ja kirjoittaa lisää vahvaa tulehduskipulää-
kettä (Burana800),
vaikka muiden lääkkeiden vuoksi juuri sitä ei saisi
lainkaan käyttää. - Pistoskaan ei
auttanut.
Viikkojen kuluessa potilas napsii lisää lääkkeitä, lueskelee
Internetin kes-
kustelupalstoilta toisten kokemuksia ja taudinmäärityksiä ja
tekee itsel-
leen joka päivä uusia diagnooseja. Lopulta koittaa
terveyskeskuspäivä.
Tohtori näyttää niin nuorelta, että hänellä tuskin on
omakohtaista koke
musta siitä, mitä on kipu. Tutkimuksen ja oireiden perusteella
kyseessä
lienee iskias, vaikka kipu ei tunnukaan selässä. Lääkäri määrää
röntge-
niin, lääkkeeksi toista tulehduskipulääkettä (Panacod) ja lupaa soittaa
röntgenlääkärin
lausunnosta kahden viikon kuluttua. Kahden viikon?
Jokainen tuntikin on liikaa.
Kipujen nujertama potilas ei jaksa vaatia eikä kaikilla ei ole
tomeraa
omaista. Kuitenkin olisi täysin mahdollista saada kivut pois, ainakin
lie-
vitystä. On opiaatteja ja ”kipulaastareita”. Uraansa aloitteleva lääkäri
ei
mielellään niitä kirjoita, ennen kaikkea niiden vaarallisuuden ja vää-
rinkäytön mahdollisuuden vuoksi. Hän ei
helpolla kirjoita lähetettä eri-
koislääkärillekään väärän tai turhan diagnoosin
välttämiseksi. Kivun
syyn tutkimus vie aikansa, mutta kunnollinen kivunlievitys
pitäisi saada
heti.
(Olen lisännyt käytettyjen lääkkeiden nimet selvyyden vuoksi tähän blogiin.
Länsi-Uusimaassa toivottiin, etten mainitse nimiä)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti