Työ- ja
elinkeinoministeriön ministeri ja kansliapäällikkö jättävät
molemmat laivan
tänä vuonna. Kansliapäällikkö Erkki Virtanen lähtee
eläkkeelle 1.10., ja ministeri
Jan Vapaavuorenkin lähtö Euroopan In-
vestointipankkiin on melko varma. Suomen hallitus saa tänä vuonna
nimittää pankille
johtajan. Vapaavuoren mahdollinen lähtö ei ole
herättänyt ollenkaan niin
myrkyllisiä kannanottoja kuin Kataisen
lähtö EU:n parlamenttiin. Eikä kannata
olla huolissaan TEM:istä,
hallitus vaihtuu joka tapauksessa ja sijaiset ja
erinomaiset virka-
miehet hoitavat asiat.
Kansliapäällikön
paikan hakijoita on kaikkiaan 22. mm. Taina Susi-
luoto TEM:stä, vahva hakija on
valtioneuvoston kanslian valtiosih-
teeri Olli-Pekka Heinonen, pääministerien
Jyrki Kataisen ja Alexan-
der Stubbin valtiosihteeri, entinen kansanedustaja,
opetusministeri
ja viestintäministeri ja olisi nyt jäämässä ilman virkaa.
Sonera teki
hänen ministerikaudellaan Suomen taloushistorian suurimman tap-
pion,
yli 4.3 miljardia euroa maksaneella matkapuhelinverkko- eli
umts-hankkeella.
Jos ne rahat olisivat 50 euron seteleinä sadan kap-
paleen nipuissa, pino yltäisi
melkein Mount Everestin huipulle.
- Sonera-kohun johdosta Heinonen kantoi
poliittisen vastuun, erosi
ja siirtyi Yleisradioon suomenkielisten TV-ohjelmien
johtajaksi.
Oikeuskansleri Paavo
Nikulan Sonera-selvityksestä kävi ilmi, ettei
Lipposen II hallitus eivätkä
virkamiehet olleet rikkoneet lakia. Veron-
maksajien rahaa ehti silti palaa 25-30
miljardia markkaa. Nikulan
mukaan Soneran hallituksella oli päätösvalta ja
valtion edustaja
Soneran hallituksessa oli vastuussa vain kaikille
osakkeenomistajille
eikä valtiolle. Sonera-kohu osoitti, miten vaikeaa on omistajaohjaus
pörssinoteeratussa valtionyhtiössä.
Jotkut uskovat, että
Vapaavuoren nimittämisestä seuraa sosialidemo-
kraattien vuoro saada korkea
virka. Se olisi kauppa ja mahdollisesti
poliittinen nimitys. Eero Murto,
Helsingin ja Turun yliopistojen yleisen
valtio-opin dosentti ja TEM:n
budjettineuvos julkaisi loppuvuodesta
kirjan Virkamiesvaltaa, jossa hän pitää
mahdollisena, että poliittisis-
sa nimityksissä rikotaan perustuslakia. Perustuslain
mukaan hakijoita
on kohdeltava yhdenvertaisesti. Poliittisista nimityksistä
tuskin pääs-
tään, koska jokainen hallitus vuorollaan on luvannut, ettei niitä
enää
tehdä ja sitten käytäntö on muuta.
Mari Kiviniemi sai
syksyllä parin vuoden varapääsihteerin pestin OECD:
ssä. On ihan hyvä, että
meillä on korkeita virkamiehiä Euroopassa ai-
nakin muistuttamassa olemassa
olostamme. Olen silti aina ihmetellyt
OECD:n tarpeellisuutta ja kuinka
välttämätöntä Suomen on kuulua sii-
hen. Se kun on sellainen rikkaiden maiden
herrakerho. Meillä on useita
hyviä tutkimuslaitoksia, tarvitsee vain tilata
muiden maiden aineistot,
jos halutaan tehdä maiden välisiä vertailuja. Nykyään
OECD on laajen-
tunut lähes kaikille talouden ja yhteiskunnan aloille.
Vierastin OECD:tä alun perin siksi, että sitä kautta voitiin kierrättää
jokin asia, joka haluttiin Suomessa muuttaa; asia meni paremmin
OECD:n
suosituksena läpi. Maaraportitkin tehtiin ennen itse ja lähe-
tettiin OECD:hen.
Raportti palasi vähän ajan kuluttua OECD:n kansissa
tekijöilleen lausunnolle. Jos päätösvallan siirtymistä EU:lle
pelätään,
kannattaisikohan pitää silmällä myös OECD:tä?
OECD:n viime
vuoden budjetti oli 350 milj.euroa. Suomen jäsenmaksu
2013 oli noin kolme milj.euroa,
lisäksi erillisen OECD-edustuston kulut
Pariisissa. Eikö filiaali Suomen
Ranskan lähetystön yhteydessä riittäisi?
Koko ajanhan tässä säästetään ja leikataan muutenkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti