5. helmikuuta 2015

VIRKANIMITYKSIÄ. Länsi-Uusimaa 6.2.2015


Työ- ja elinkeinoministeriön ministeri ja kansliapäällikkö jättävät 
molemmat laivan tänä vuonna. Kansliapäällikkö Erkki Virtanen lähtee 
eläkkeelle 1.10., ja ministeri Jan Vapaavuorenkin lähtö Euroopan In-
vestointipankkiin on melko varma. Suomen hallitus saa tänä vuonna 
nimittää pankille johta­jan. Vapaavuoren mahdollinen lähtö ei ole 
herättänyt ollenkaan niin myrkyllisiä kannan­ottoja kuin Kataisen 
lähtö EU:n parlament­tiin. Eikä kannata olla huolissaan TEM:istä, 
hallitus vaihtuu joka tapauksessa ja sijaiset ja erinomai­set virka-
miehet hoitavat asiat.

Kansliapäällikön paikan hakijoita on kaikkiaan 22. mm. Taina Susi-
luoto TEM:stä, vahva hakija on valtioneuvoston kanslian valtiosih-
teeri Olli-Pekka Heinonen, pääministerien Jyrki Kataisen ja Alexan-
der Stubbin valtio­sihteeri, entinen kansanedustaja, opetusministeri 
ja viestintäministeri ja olisi nyt jäämässä ilman virkaa. Sonera teki 
hänen ministerikaudellaan Suomen taloushistorian suurimman tap-
pion, yli 4.3 miljardia euroa maksaneella matkapuhelinverkko- eli 
umts-hankkeella. Jos ne rahat olisivat 50 euron seteleinä sadan kap-
paleen nipuissa, pino yltäisi melkein Mount Everestin huipulle. 
- Sonera-kohun johdosta Heinonen kantoi poliittisen vastuun, erosi 
ja siirtyi Yleisradioon suomenkielisten TV-ohjelmien johtajaksi.

Oikeuskansleri Paavo Nikulan Sonera-selvityksestä kävi ilmi, ettei 
Lipposen II hallitus eivätkä virkamiehet olleet rikkoneet lakia. Veron-
maksajien rahaa ehti silti palaa 25-30 miljardia markkaa. Nikulan 
mukaan Soneran hallituksella oli päätösvalta ja valtion edustaja 
Soneran hallituksessa oli vastuussa vain kaikille osakkeenomistajille 
eikä valtiolle. Sonera-kohu osoitti, miten vaikeaa on omistajaohjaus 
pörssinoteeratussa valtionyhtiössä.

Jotkut uskovat, että Vapaavuoren nimittämisestä seuraa sosialidemo-
kraattien vuoro saada korkea virka. Se olisi kauppa ja mahdollisesti 
poliittinen nimitys. Eero Murto, Helsingin ja Turun yliopis­tojen yleisen 
valtio-opin dosentti ja TEM:n budjettineuvos julkaisi loppuvuodesta 
kirjan Virkamies­valtaa, jossa hän pitää mah­dollisena, että poliittisis-
sa nimityksissä rikotaan perustuslakia. Perustus­lain mukaan hakijoita 
on kohdeltava yhdenvertaisesti. Poliittisista nimityksistä tuskin pääs-
tään, koska jokainen hallitus vuorollaan on luvannut, ettei niitä enää 
tehdä ja sitten käytäntö on muuta.

Mari Kiviniemi sai syksyllä parin vuoden varapääsihteerin pestin OECD:
ssä. On ihan hyvä, että meillä on korkeita virkamiehiä Euroopassa ai-
nakin muistuttamassa olemassa olostamme. Olen silti aina ihmetellyt 
OECD:n tarpeellisuutta ja kuinka välttämätöntä Suomen on kuulua sii-
hen. Se kun on sellai­nen rikkaiden maiden herrakerho. Meillä on useita 
hyviä tutkimus­laitoksia, tarvitsee vain tilata muiden maiden aineistot, 
jos halutaan tehdä maiden välisiä vertailuja. Nykyään OECD on laajen-
tunut lähes kaikille talouden ja yhteiskunnan aloille.

Vierastin OECD:tä alun perin siksi, että sitä kautta voitiin kierrättää 
jokin asia, joka haluttiin Suo­messa muuttaa; asia meni paremmin 
OECD:n suosituksena läpi. Maaraportitkin tehtiin ennen itse ja lähe-
tettiin OECD:hen. Raportti palasi vähän ajan kuluttua OECD:n kansissa 
tekijöilleen lausunnol­le. Jos pää­tös­­­vallan siirtymistä EU:lle pelätään, 
kannattaisikohan pitää silmällä myös OECD:tä?


OECD:n viime vuoden budjetti oli 350 milj.euroa. Suomen jäsenmaksu 
2013 oli noin kolme milj.­euroa, lisäksi erillisen OECD-edustuston kulut 
Pariisissa. Eikö filiaali Suomen Ranskan lähetystön yhtey­dessä riittäisi?  
Koko ajanhan tässä säästetään ja leikataan muutenkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti